25 Feb YouTube SEO – czyli jak skutecznie opisać filmy?

Popularność filmów na YouTube zależy m.in. od dobrego opisu. Poniżej podajemy kilka sposobów i narzędzi, które wspierają skuteczne indeksowanie wideo.

YouTube jest drugą największą wyszukiwarką. Dodatkowo filmy z tej platformy trafiają czasami na czołowe pozycje Google. Już to sprawia, że warto rozważyć wideo marketing B2B.

Dlaczego wykorzystać wideo w marketingu B2B?

Poza szansą na wybicie się w Google, za wprowadzeniem wideo w marketingu B2B przemawiają m.in.:

  • spadek cen produkcji wideo,
  • oczekiwania odbiorców – szczególnie milenialsów i generacji Z.
  • możliwość łatwiejszego wytłumaczenia produktu,
  • dotarcie do wielu potencjalnych klientów z symulacją bezpośredniej prezentacji,
  • potencjał osiągnięcia dobrych zasięgów w sieciach społecznościowych.

Dlatego filmy dosłownie zawojowały sieć, co potwierdzają trendy.

Filmy B2B

Wśród wielu platform wideo, praktycznie bezkonkurencyjny pozostaje Youtube, wybierany również przez przedsiębiorców. Biznes B2B stawia przede wszystkim na kilka typów filmów jak np.:

  • objaśnienia działania produktów (explainery wideo),
  • tutoriale,
  • content marketing,
  • relacje z konferencji i spotkań branżowych,
  • wypowiedzi eksperckie,
  • opinie klientów (testymoniale),
  • PR
  • employer branding.

Wideo rzadziej jest częścią kampanii leadowych B2B, choć to zależy od specyfiki produktu. W przypadku nowych, innowacyjnych rozwiązań np. z obszaru SaaS B2B (Software as a Service – czyli oprogramowanie jako usługa) filmy są stosowane na porządku dziennym. Dzięki nim klient rozumie co kupuje i jak tego używać.

Jednak nawet w tych przypadkach, policzenie dokładnego ROI z wideo nie jest łatwe. Użytkownicy nie przechodzą bezpośrednio z filmu do zakupu danego rozwiązania. W związku z tym znalezienie bezpośredniej korelacji między wideo a sprzedażą czasami graniczy z cudem. Co nie znaczy, że należy zrezygnować z produkcji i publikacji filmów.

YouTube SEO

Z naszego doświadczenia wynika, że choć firmy coraz chętniej sięgają po wideo, to nie zawsze dbają o wszystkie detale. A od nich często zależy sukces produkcji. Przede wszystkim filmy muszą być łatwe do znalezienia, co zależy od prawidłowego opisu. Podobnie jak strony internetowe i wpisy w mediach społecznościowych, pozycjonuje się je na słowa kluczowe. Od tego czy zostały zastosowane w tytule filmu, opisie i tagach zależy możliwość ich wyszukania. Czym jest słowo kluczowe? To nic innego jak wyraz, który intuicyjnie przychodzi do głowy użytkownikom, poszukującym danego produktu. Często nie ogranicza się wyłącznie do jednego słowa, a frazy. Skąd wiedzieć, co napisać, żeby być skutecznym na YouTube?

Stare techniki pozycjonowania filmów

Klasycznym, ale mozolnym sposobem pozycjonowania wideo jest wpisywanie początku frazy w wyszukiwarkę YouTube, która sugeruje nam najpopularniejsze zapytania. Załóżmy, że firma przygotowuje produkcję nt. YouTube SEO i chce poznać chodliwe tematy. Po wpisaniu frazy „YouTube SEO” wyszukiwarka pokazuje, co jest wyszukiwane.

Jeśli poszukujemy innych sugestii związanych z tematem wystarczy po frazie „YouTube SEO” dodać np. literę a i otrzymujemy poniższe propozycje.

Analogicznie można sprawdzić kolejne litery alfabetu. Na tym analiza się jednak nie kończy. Choć w ten sposób da się poznać najpopularniejsze tematy, to następnie należy przejrzeć konkurencyjne produkcje pod kątem np. liczby wyświetleń, zaangażowania, subskrybentów itp., żeby ocenić nasze szanse na osiągnięcie sukcesu.

Narzędzia do SEO na YouTube

Taka analiza jest czasochłonna. We współczesnym marketingu  można ją przeprowadzić szybciej i skuteczniej m.in. za pomocą rozszerzenia do Chrome TubeBuddy.

Po instalacji tego pluginu po prawej stronie YouTube pojawia się panel aplikacji. Można w nim sprawdzić wiele opcji. Już nawet bezpłatne funkcje pozwalają poznać np. wynik słowa kluczowego (Keyword Score). Dla „YouTube SEO” okazało się, że jest często wyszukiwane, ok. 128 tys. razy w miesiącu, a ze względu na konkurencję należy do trudnych do wypozycjonowania.

W panelu jest też informacja, że najpopularniejsze wideo na wyszukiwany temat osiągnęło wynik ponad milion wyświetleń, a najrzadziej oglądane niecałe 4 tys. (w dniu pisania tekstu).

Jak widać, konkurencja na popularne frazy angielskie jest poważnym wyzwaniem. Dużo prościej zdobyć dobrą pozycję na lokalnym rynku. I tak np. fraza „pozycjonowanie filmu YouTube” jest rzadko wpisywana, a konkurencja niewielka. Według podpowiedzi TubeBuddy, liczba wyszukiwań jest zbyt mała, co oznacza, że gra jest niewarta świeczki. Podobnie jest w przypadku „pozycjonowanie filmów YouTube”, które jest tylko trochę popularniejsze. Decyzja o pozycjonowaniu na daną frazę zależy od zamierzonego celu. W przypadku firm B2B często uzasadnionym jest skorzystanie z mniej wyszukiwanych fraz, ale za to wyszukiwanych przez klientów.

Wróćmy jednak do omówienia narzędzi. Bezpośrednią konkurencją TubeBuddy jest vidIQ, który pokazuje następujące wyniki dla fraz: „YouTube SEO”, „pozycjonowanie filmu YouTube”, „pozycjonowanie filmów YouTube”.

 

Poza tymi funkcjami, TubeBuddy i vidQ pozwalają m.in. podejrzeć tagi każdego filmu, w tym konkurencji i poznać wiele innych słów kluczowych. Programy podpowiadają także, jak poprawić opisy własnych produkcji. To jedne z najpopularniejszych narzędzi do SEO na YouTube.

Na rynku dostępne są też inne opcje. Do pozycjonowania na YouTube przydatne są np.:

Keyword Tool – wersja bezpłatna podpowiada słowa kluczowe do różnych serwisów, ale dokładniejsze dane nt. liczby wyszukiwań, trendu, CPC w Google Ads i konkurencyjności, wymagają opłaty.

Ahrefs – to płatny kombajn SEO do pracy w różnych serwisach, w tym na YouTube. Jedną z bardzo ciekawych funkcji jest możliwość znalezienia filmów, z ruchem przychodzącym ze strony Google, co bardzo ułatwia identyfikację produkcji wyświetlanych na stronie wyszukiwarki.

Google Trends – pozwala bezpłatnie sprawdzić trend wyszukiwania słów m.in. na YouTube i zawęzić go np. do Polski.

Zachęcamy do korzystania z narzędzi wspierających działania SEO na YouTube, bo bez dobrych opisów, filmom z branży B2B jest trudno trafić do swoich odbiorców. Dodatkowo lepiej opisane wideo pozwala wyprzedzić konkurencję w tym kanale.

Jakie czynniki wpływają na popularność filmów na YouTube?

Bez względu na to jak dobrze opiszemy film, najważniejsza dla sukcesu produkcji jest kreacja. Film musi być dobry, żeby użytkownicy YouTube chcieli go obejrzeć. Zanim jednak przystąpi się do jego realizacji warto wziąć pod uwagę, że poza treścią i opisem na popularność produkcji wpływają takie czynniki jak:

  • czas wideo – preferowane są dłuższe formy, bo liczy się czas pozostawania na kanale,
  • zaangażowanie użytkowników (wyświetlenia, polubienia, komentarze),
  • liczba subskrybentów.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu filmów, ich pozycjonowaniu i znalezieniu tematów na potrzeby firmowego kanału YouTube, chętnie Ci pomożemy. Skontaktuj się z nami.