Business Edge | Wideo marketing B2B
Format wideo online jest stosunkowo młody i jeszcze nie w pełni ukształtowany. Sam podlega ciągłej transformacji, czego przykładem są choćby transmisja, poszerzona i wirtualna rzeczywistość. Co najlepiej sprawdzi się w B2B?
content marketing, marketing treści, media społecznościowe, B2B, B2C, wideo content marketing, wideo marketing B2B, marketing B2B, wideo, Apple, Netflix, Content Marketing Institute, historia content marketingu, content marekting film, historia content marketing film
15861
post-template-default,single,single-post,postid-15861,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

31 Oct Wideo B2B?

Format wideo online jest stosunkowo młody i jeszcze nie w pełni ukształtowany. Sam podlega ciągłej transformacji, czego przykładem są choćby transmisja, poszerzona i wirtualna rzeczywistość. Co najlepiej sprawdzi się w B2B?

Wideo przestało być trendem. Jeśli ktoś jeszcze nie kręci filmów, to za chwilę zapewne zacznie. Powód jest prosty: forma filmowa podbiła sieć. Według danych osiągnęła na YouTubie prędkość 500 godzin uploadów na minutę. A przecież to nie jedyna platforma. Na tym rynku działają Vimeo, Instagram, Pinterest, Snapchat, wchodzi LinkedIn. Nie wspominając o Facebooku, który nie tylko pozwala udostępniać filmy, ale i inwestuje w transmisje live.

Co nakręca wideo?

Jednym z motorów rosnącej popularności wideo są coraz lepsze urządzenia mobilne, szczególnie ich baterie i wyświetlacze, oraz dostęp do sieci. Według badania domu mediowego Zenith Polacy oglądają krótkie formy filmowe około 20 minut dziennie na komputerach i smart TV, a 15 minut na komórkach i tabletach, co jest zbliżone do średniej światowej. Największą platformą jest YouTube, z którego korzysta globalnie miliard użytkowników pochłaniających miliard godzin wideo dziennie. W gigantycznym tempie przybywa tego typu treści. Raport Cisco szacuje, że w 2021 roku do internetu będzie trafiać milion minut wideo na sekundę.

Prognoza dla wideo w B2B

Amerykański rynek marketingu wideo jest wyceniany na 135 mld dolarów i będzie rósł, również w sektorze B2B. Potwierdzają to badania Content Marketing Institute (CMI) z 2017 r. , które wskazują, że podobnie jak w poprzednim roku 76% firm inwestuje w produkcje wideo, ale już 17% zainwestowało w transmisje. Wreszcie wspomniane już wejście na ten rynek LinkedIna spopularyzuje wykorzystanie wideo w B2B.

Wyzwania wideo

Czy jednak wideo zdominuje przekaz marketingowy B2B? Dobrze znamy jego zapewne tymczasowe – ale jednak – ograniczenia, jak np.

  • brak możliwości przejrzenia materiału ze zrozumieniem, które zapewnia tekst
  • problemy z indeksowaniem i przeszukiwaniem treści
  • większe zaangażowanie ze strony odbiorcy w porównaniu np. z podcastem.

Wreszcie, podobnie jak w przypadku innych formatów, wyzwaniem jest nadprodukcja treści. Ostatnio za wzór działań content marketingowych stawialiśmy CMI. Tym razem postanowiliśmy się przyjrzeć ich działaniom na YouTubie.

Wyniki w październiku 2017 przedstawiają się następująco:

  • 14 342 subskrybentów
  • 285 filmów
  • 8 klipów obejrzało więcej osób niż jest subskrybentów
  • poniżej 1000 wyświetleń – to wynik większości filmów
  • 220 000 – największa liczba wyświetleń – teaser konferencji Content Marketing World 2016
  • 172 000 – miejsce drugie wśród najpopularniejszych klipów na CMI zajmuje film o historii content marketingu, który serdecznie polecamy.

Jak widać – CMI samo jeszcze uczy się nowego narzędzia, a wyróżniającą się na tle innych jest produkcja filmowa.

Wybory

Czy to jednak oznacza, że wszystkie firmy mają zamienić się w hollywoodzkie studia? Ten kierunek budzi jeszcze wątpliwości. Choć Apple już zapowiedział, że w ciągu roku zainwestuje miliard dolarów w różnego typu treści. Dla porównania Netflix wydaje średnio 7 razy tyle.

Wróćmy jednak do B2B – czy ten sektor będzie inwestował w wideo? Już obecnie to robi i nie ogranicza się wyłącznie do materiałów reklamowych, promocyjnych czy content marketingowych, ale wykorzystuje potencjał tego formatu również w employer brandingu czy obsłudze klienta. Pojawiają się też nowe możliwości związane z powstaniem kanałów wideo dla rynku B2B, a także z działaniem branżowych influencerów. Poza tym sprawdzają się dobrze znane w biznesie formaty jak case study, dla których wideo to często naturalny krok w ewolucji.

Czy takie działania nie są zbyt zachowawcze, wziąwszy pod uwagę upowszechnianie się 360 stopni live, VR, AR i rosnących możliwości narracji? To zależy od obranej strategii biznesowej. Na przykład jedną z naszych pierwszych produkcji na YouTubie były krótkie animowane filmy instruktażowe stworzone dla przedsiębiorców korzystających z terminali płatniczych First Data Polcard. Co nowego wnoszą? Przede wszystkim edukują i budują relację w kanale oraz formacie wybranym przez klienta. Nie stały się wiralem, ale ich oglądalność równomiernie wzrasta. Dlatego kiedy myślimy o wykorzystaniu wideo w B2B, warto zidentyfikować różne obszary komunikacji firmy, gdzie wideo przyniesie prawdziwą zmianę.