Business Edge | White paper, czyli czarno na białym
White paper jest skutecznym narzędziem marketingu B2B. Z wpisu na naszym blogu dowiesz się czym jest, jak jest zbudowany i jak wygląda.
white paper, co to jest white paper, Biała Księga Churchilla, First Data Polcard, content marketing
15560
post-template-default,single,single-post,postid-15560,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

09 May White paper, czyli czarno na białym

White paper cieszy się zasłużoną popularnością w świecie marketingu B2B. Dobrze napisany należy do najbardziej skutecznych narzędzi sprzedażowych.

W 2016 r. 82% kupujących w sektorze B2B korzystało z white paperów jako źródła informacji produktowych i usługowych (DemandGen Report – 2016 Content Preferences Survey). 65% używa ich w swojej strategii marketingowej (Content Marketing Institute).

Co to jest white paper?

White paper to raport firmowy, którego celem jest przekonanie obecnych oraz przyszłych klientów, że Twój produkt najlepiej spełni ich oczekiwania. Zazwyczaj zawiera on:

  • analizę stanu obecnego,
  • ocenę kierunków rozwoju,
  • omówienie rozwiązań ze wskazaniem na ofertę Twojej firmy.

Skuteczny white paper ma chwytliwy tytuł i jest napisany w atrakcyjny sposób dla osób zainteresowanych tematem i podejmujących decyzje zakupowe u potencjalnego kontrahenta. Dodatkowo buduje ekspercki wizerunek firmy i jej pracowników.

Jak zbudowany jest white paper?

White paper standardowo składa się z pięciu podstawowych elementów, tj.:

  • wprowadzenia – ciekawego i klarownego opisu zagadnienia, któremu jest poświęcona publikacja,
  • omówienia wyzwania – prezentacji obecnego stanu rynku i trendów odwołującej się do literatury,
  • propozycji rozwiązań,
  • przykładów własnych rozwiązań,
  • wniosków.

Taki układ pozwala z jednej strony przeprowadzić logiczny wywód, wskazujący jasno na przesłanki przemawiające za wyborem Twojego produktu lub usługi, z drugiej natomiast – jest łatwy do nawigacji dla czytelnika.

Skąd się wziął white paper?

White paper wywodzi się ze świata polityki. Pierwszym tego typu dokumentem miała być Biała Księga Churchilla z 1922 r. poświęcona konfliktowi palestyńskiemu. W tym akurat przypadku zaproponowane rozwiązania się nie sprawdziły. Obecnie Komisja Europejska często korzysta z tego formatu. Zazwyczaj są to standardowo opracowywane dokumenty pisane językiem Brukseli. Na tym tle bardzo ciekawie przedstawia się niedawno wydany white paper o przyszłości Europy, który nie dość, że jest interesujący i zrozumiały, to jeszcze opracowany graficznie, dzięki czemu lepiej się czyta.

Grafika w white paperze

Współczesny, a szczególnie firmowy white paper jest nie tylko dobrze napisany, ale również doskonale przemyślany graficznie. Wspomaga nawigację i klarowność przekazu. W 2017 r. projektowaliśmy m.in. white paper dla First Data EMEA, a w 2016 r. dla First Data Polcard. Pierwszy z nich, zatytułowany Call to Innovate, omawia wyzwania i szanse stojące przed sektorem płatności bezgotówkowych związane z wchodzącą w życie dyrektywą PSD2, która może przemodelować ten rynek.

 

Drugi, Płatności cykliczne, jest poświęcony nowej usłudze płatniczej First Data Polcard, która pozwala ustawić na terminalu płatniczym opcję pobierania płatności od klienta bez konieczności użycia karty.

Wnioski

Pomimo ukończenia 95 lat white paper wciąż bardzo dobrze się trzyma. Jest sprawdzonym formatem, który odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu B2B. W dużej mierze zachował tradycyjny układ treści, wykorzystuje natomiast zdobycze projektowania graficznego. Jeśli zamierzasz wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę albo zaprezentować swoje rozwiązanie w pogłębiony sposób, zachęcamy do opracowania white papera, który pomoże lepiej je poznać Twoim klientom. Jeśli natomiast zastanawiasz się, czy do promocji wykorzystać e-book, to zapraszamy do kolejnego odwiedzenia naszego blogu, bowiem w następnym odcinku zajmiemy się właśnie tym narzędziem content marketingu.

Poniżej przedstawiamy natomiast krótką impresję nt. white paper, która pochodzi z naszego konta w serwisie Instagram.