Weryfikacja influencerów | Business Edge
Wierzymy, że dobrze opowiedziane historie budują biznes. Są jak ostrza, którymi firmy wycinają godny kawałek rynku i bronią go przed zakusami innych graczy.
marketing b2b, content marketing, pr b2b, digital marketing, b2b, projektowanie, projektowanie graficzne, komunikacja biznesowa, agencja marketingowa, agencja reklamowa, agencja marketingowa warszawa
16132
post-template-default,single,single-post,postid-16132,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

18 Gru Weryfikacja influencerów

Jak sprawdzić, czy liczba lajków przekłada się na wartość marketingową?

Influencer marketing jest stosunkowo nowym narzędziem w budowaniu strategii marketingowej firmy. Dzięki niemu możliwe jest promowanie produktów i usług zarówno na skalę masową, jak i w bardzo wąskich niszach. Zastosowanie influencer marketingu przekłada się najczęściej na wzrost znaczenia marki i większą świadomość klientów. Co należy wiedzieć o gwiazdach internetu? Jak zweryfikować ich wiarygodność?

Dlaczego influencer marketing?

Influencer marketing szybko zyskuje popularność. Stanowi świetną alternatywę dla tradycyjnej reklamy, która często okazuje się droga i nieefektywna. Po ustaleniu, jakie efekty biznesowe chce się osiągnąć, należy stworzyć listę influencerów, którzy mogliby skutecznie promować naszą markę. W większości branż znajdziemy przynajmniej kilka potencjalnych osób do współpracy. Jak wybrać te, dzięki którym możemy osiągnąć najlepsze efekty?

Specjaliści łączą trzy kluczowe czynniki: zasięg, wiarygodność i jakość sprzedaży. Jeżeli uda im się utrzymać wszystkie trzy elementy na wysokim poziomie, można spodziewać się wzmożonego ruchu na stronie i w konsekwencji zainteresowania reklamowanym produktem. Warto także zwrócić uwagę na historię promowania przez dany profil innych marek. Jeżeli inne firmy uznały, że influencer jest wart inwestycji, rosną szanse na jego wysoką wiarygodność. Należy jednocześnie unikać osób, które stały się swoistymi „słupami reklamowymi”, gdyż efekty często nie będą adekwatne do ceny.

Ile można zarobić na fałszywym koncie?

Czasami zdarzają się sytuacje, w których rozbudowane profile z dziesiątkami tysięcy lajków okazują się tylko wydmuszkami, fałszywymi kontami stworzonymi wyłącznie do zarabiania pieniędzy. Pewna duża agencja marketingowa przeprowadziła kiedyś eksperyment, aby pokazać, jak łatwe jest stworzenie fałszywego, ale zyskującego dużą popularność profilu. Równoległe zdecydowała się na utworzenie dwóch kont. Bazą dla nich byli kupieni obserwatorzy i komentarze. Na jeden profil wrzucono zdjęcia modelki sfotografowanej w wielu miejscach podczas jednodniowej sesji, drugi natomiast korzystał z darmowych zdjęć z popularnych, ale niezwykle malowniczych miejsc, takich jak Paryż albo Rzym.

Dodatkowo zadbano o to, aby profile wyglądały na regularnie aktualizowane. Agencja kupowała 1000 obserwujących dziennie (korzystała przy tym ze stron internetowych sprzedających fałszywe konta). Finalnie oba konta mogły poszczycić się łączną liczbą 80 000 obserwujących (50 000 na koncie modowym i 30 000 na podróżniczym). Potem agencja zaczęła kupować polubienia i komentarze. Ostatnim krokiem w całym procesie było zarejestrowanie kont na platformach marketingowych. Czy udało im się osiągnąć sukces? Oczywiście – w krótkim czasie udało im się podpisać cztery kontrakty.

Jak sprawdzić influencera?

W influencer marketingu tkwi zatem ogromna siła. Fałszywego influencera można jednak łatwo zdemaskować. Jak to zrobić? Po pierwsze warto sprawdzić, czy posiadane przez niego konto jest zweryfikowane (czy obok nazwy profilu znajduje się niebieski znacznik). To najprostszy test, dzięki któremu dowiemy się, czy dany profil jest autentyczny. Po drugie możliwe jest zweryfikowanie, czy stosunek obserwujących do ich zaangażowania (komentowania i lajkowania) jest proporcjonalny. Klasycznie powinien utrzymywać się na poziomie 3-4 procent. Tymczasem przy fałszywych kontach wartość ta często nie sięga nawet pół procenta.

Tego typu podstawowa weryfikacja pomoże rozwiać pierwsze wątpliwości. Jeżeli dana osoba spełnia najważniejsze kryteria, sprawdź jej profile w innych mediach społecznościowych. YouTube, Instagram, Facebook, Twitter czy Pinterest – jeżeli poziom zaangażowania obserwujących drastycznie różni się w obrębie poszczególnych profili, może to wskazywać na potencjalne problemy. Jest to jednocześnie dobra okazja do przekonania się, jak dana osoba komunikuje się i wchodzi w interakcje ze swoimi fanami. Odpowiedzi na komentarze i ich przypinanie, dyskusje z obserwującymi czy innymi profilami nie tylko wskazują na autentyczność i zaangażowanie osób prowadzących, ale także mogą świadczyć o wyższym potencjale promocyjnym.

Dobrą opcją jest również skorzystanie z narzędzi badających statystyki influencerów. Dostępne są zarówno rozwiązania bezpłatne, jak i komercyjne oraz łączące te dwa modele, czyli pełne dane za opłatą. Warto za pomocą tych narzędzi poobserwować wybranego influencera przez kilka dni, biorąc pod uwagę jednocześnie dane historyczne i bieżące statystyki. Przeprowadzając taką analizę, dowiesz się między innymi, z jakimi markami współpracuje influencer, jaki jest odzew na poszczególne posty, jak bardzo obserwatorzy angażują się w tworzone przez niego treści.

Darmowe narzędzia – sprawdź potencjalnego influencera

Jakimi narzędziami warto się posiłkować przy weryfikacji influencerów? Dla niektórych platform najlepiej zacząć od dedykowanych dla nich rozwiązań. W przypadku YouTube i Twitch na początku świetnie sprawdzi się darmowy Social Blade. SB udostępnia niezwykle pomocny zestaw statystyk i danych o większości istotnych kanałów (ponad 24 miliony profili YouTube i 7,6 milionów z Twitcha). Dowiemy się stąd, na przykład, ile jest subskrypcji i wyświetleń i jaki mają przyrost, jakie są przewidywane zarobki i które miejsce w rankingach, a także poznamy wystawianą przez narzędzie ocenę profilu.

Przy głębszej analizie warto zwrócić szczególną uwagę na wykresy historyczne. Jeżeli rozwój kanału był równomierny i nie pojawiło się wiele nagłych skoków tych wartości, można spodziewać się autentycznego influencera. Szybkie i krótkotrwałe wzrosty mogą świadczyć o kupowaniu wyświetleń i obserwujących. Oczywiście mogą zdarzyć się sytuacje, w których ze względu na specyfikę tworzonych treści czy branży takie sytuacje będą normalne, jednak niespójny wykres powinien obudzić naszą czujność.

Przykład autentycznego, stabilnie rozwijanego profilu

Przykład autentycznego, stabilnie rozwijanego profilu

W przypadku gwiazd Instagrama, audyt influencera można zacząć od IG Audit. To wyjątkowo proste w obsłudze narzędzie poda procent prawdziwych fanów. Sama taka informacja może jednak nie wystarczyć przy wyborze profili do współpracy. Po więcej warto sięgnąć do HypeAuditor. Jedną z jego funkcji jest lista najlepszych kont na Instagramie. Profile uszeregowane według liczby obserwujących oraz zaangażowania można także przeglądać po branży i kraju.

W podstawowym raporcie HyperAuditor znajdziemy bazowe informacje o zajmowanych w rankingach miejscach, profilu odbiorców oraz średnich zasięgach i wzroście obserwujących. Płatna wersja narzędzi ujawni także pogłębione statystyki dotyczące widowni – profil demograficzny, geograficzny i językowy oraz podział na fanów realnych, innych influencerów i fanów również posiadających powyżej 1500 odbiorców oraz potencjalnie podejrzane konta. Dobrą praktyką jest porównywanie wszystkich tych czynników, aby wybrać profil z najbardziej perspektywiczną dla promowanej marki grupą odbiorców.

tatystyki profilu @sucharcodzienny

Statystyki profilu @sucharcodzienny

Podczas poszukiwań i weryfikacji influencerów w różnych branżach lub w sektorze B2B przydatna może się okazać inna grupa rozwiązań. Przykładem może być Discover.ly – wtyczka kompatybilna z przeglądarką. Zbiera dane, dotyczące adresatów e-mail, kont społecznościowych LinkedIn i Facebook, po czym pokazuje nam na przykład, jakich mamy wspólnych znajomych z Facebooka, z osobą, z którą łączymy się poprzez LinkedIn. Innym interesującym narzędziem może okazać się BuzzSumo, które także agreguje dane dotyczące influencerów i pozwala namierzyć wartościowe profile.

Influencer marketing – bo warto!

Influencer marketing ma wiele zalet. Pierwszą z nich jest zwrot z inwestycji (ROI). Od wielkich korporacji po nowopowstałe startupy – wszystkie rodzaje firm odnotowują dzięki niemu ogromne zyski. W niektórych przypadkach nawet 500-procentowe! Agencje korzystające z influencerów podkreślają również, że dzięki temu mechanizmowi pozyskują leady wyższej jakości. Ta metoda zadziwiająco dobrze przyciąga bowiem klientów o wysokim potencjale zakupu. Influencerzy są również świetnymi źródłami informacji o nowych produktach w branży. Informując klientów o produkcie, który dopiero niebawem pojawi się na rynku, sieją w ich głowach myśli: „muszę to kupić”, „muszę to przetestować”.

Jarosław Paduszyński, Product Development Specialist platformy Aleo.com