Business Edge | Blog
Jak pisać treści marketingowe, żeby zainteresować klienta.
Dzień Kobiet, polskie pisarki, Olga Tokarczuk, Dorota Masłowska, Katarzyna Bonda, Katarzyna Grochola, marketing treści
15440
post-template-default,single,single-post,postid-15440,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

07 Mar Warsztat dobrego pisania

Siła marketingu treści tkwi w ujęciu historii w sposób budzący zainteresowanie klienta. Jak je wzbudzić, najlepiej wiedzą poczytni pisarze. Z okazji Dnia Kobiet wybraliśmy cztery wypowiedzi polskich autorek, które wskazują, na co zwrócić uwagę podczas pisania.

Każda historia ma swój początek w researchu. No, może niezupełnie, gdyż w marketingu zaczynamy od briefu klienta, ale już chwilę później przechodzimy do poszukiwań inspiracji, informacji, wątków, treści czy motywów. Potem analizujemy całość i tworzymy zarys koncepcji, określając formę i stylistykę. W efekcie ma powstać wyróżniający się przekaz, na miarę dobrej powieści.

Research

Zaczynamy więc od poszukiwań informacji, skojarzeń, tworzenia szkieletu historii. Katarzyna Bonda, królowa polskiego kryminału, powiedziała, że „research to podstawa i dlatego właśnie jest najbardziej wymagający”. Potwierdzają to słowa Katarzyny Grocholi, mistrzyni polskiego romansu: „Bardzo długo zajmuje mi zbieranie materiałów, czego oczywiście czytelnik nie będzie wiedział. To nie są przecież książki naukowe, ale ja muszę wiedzieć, o czym piszę. Miewam też takie wyczerpujące momenty, kiedy wchodzę w emocje swoich bohaterów”. Research jest więc kluczem do rozpoczęcia jakiejkolwiek historii. Pozwala zrozumieć perspektywę zarówno klienta, jak i klientów klienta, dla których piszemy. To oni są naszymi czytelnikami.

Metoda

Nie ma jednej szkoły pisania. Każdy ma swój sposób, a jeśli go jeszcze nie znalazł, to powinien szukać, eksperymentować, aby wypracować swoją metodę. Olga Tokarczuk, jedna z najbardziej utytułowanych polskich autorek, pisząc monumentalne Księgi Jakubowe, na pytanie, czy to prawda, że rozrysowywała sobie wszystkie elementy powieści na rolkach szarego papieru, odpowiedziała: „Tak, to był pierwszy krok w tę wyprawę. Daty, fakty, postaci, miejsca wpisane w poziomą oś czasu, którą rozwijałam i zwijałam. Dzięki temu mogłam jako tako zapanować nad opowieścią. Potem już tej rolki nie potrzebowałam, miałam ją w pamięci ze wszystkimi szczegółami przez dobrych kilka lat”. Nie twierdzimy, że rozpisanie wszystkiego na rolkach jest najlepszym sposobem, ale na pewno nosi znamiona metody.

Język

Wiemy już, co i dla kogo piszemy, zarys fabularny został określony, przychodzi dookreślić formę, w tym język. Dla niektórych pisarzy jest to wręcz pierwszy i najważniejszy punkt w rozpoczęciu procesu tworzenia. Na przykład Dorota Masłowska, uznana autorka młodego pokolenia, podkreśla w jednym z wywiadów: „W tym, co piszę, zawsze punktem wyjścia jest język. Brzmienie jakiegoś zdania – to ono mnie porywa. Matryca językowa, na której mogę wyhodować bohaterów, miejsca, scenerie”. W przypadku marketingu treści to byłoby trudne do realizacji, bo poddanie historii językowi nie pozwala określić podstawowych elementów opowieści. W efekcie klientowi za każdym razem należałoby pokazywać rezultat końcowy. A przecież budowanie marketingu treści polega na kreatywnej współpracy agencji z klientem.

Klient

Celem marketingu treści jest stworzenie przekazu, który przełoży się na wyniki sprzedaży. W zalewie powielanych schematów komunikacji zdarza się, że część z nich raczej nuży klienta końcowego, niż budzi jego zainteresowanie. Dlatego potrzebujemy oryginalnych, inspirujących narracji, podobnie jak tych znanych z książek wspomnianych autorek. A kiedy już o nich mowa, to chcielibyśmy z okazji Dnia Kobiet złożyć wszystkim Paniom najserdeczniejsze życzenia – szczęścia, pomyślności i wielu inspiracji.

Cytaty pochodzą z wywiadów:
Katarzyna Bonda
http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,18327598,katarzyna-bonda-w-takiej-sytuacji-juz-nie-wiesz-kim-jestes.html
Katarzyna Grochola
http://lubimyczytac.pl/aktualnosci/rozmowy/6464/pisarka-chcialam-byc-zawsze—wywiad-z-katarzyna-grochola
Dorota Masłowska
http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53662,12689562,Dorota_Maslowska__jestem_Bogiem_rzeczy_malych.html?disableRedirects=true
Olga Tokarczuk
http://www.dwutygodnik.com/artykul/5501-doskonalosc-form-nieprecyzyjnych.html