Blog: Trendy 2020

Wideo B2B?

Wideo B2B?

Format wideo online podlega ciągłej transformacji, czego przykładem są choćby transmisja, poszerzona i wirtualna rzeczywistość. Co najlepiej sprawdzi się w B2B?

Wideo przestało być trendem. Jeśli ktoś jeszcze nie kręci filmów, to za chwilę zapewne zacznie. Powód jest prosty: forma filmowa podbiła sieć. Według danych osiągnęła na YouTubie prędkość 500 godzin uploadów na minutę. A przecież to nie jedyna platforma. Na tym rynku działają Vimeo, Instagram, Pinterest, Snapchat, wchodzi LinkedIn. Nie wspominając o Facebooku, który nie tylko pozwala udostępniać filmy, ale i inwestuje w transmisje live.

Co nakręca wideo?

Jednym z motorów rosnącej popularności wideo są coraz lepsze urządzenia mobilne, szczególnie ich baterie i wyświetlacze, oraz dostęp do sieci. Według badania domu mediowego Zenith Polacy oglądają krótkie formy filmowe około 20 minut dziennie na komputerach i smart TV, a 15 minut na komórkach i tabletach, co jest zbliżone do średniej światowej. Największą platformą jest YouTube, z którego korzysta globalnie miliard użytkowników pochłaniających miliard godzin wideo dziennie. W gigantycznym tempie przybywa tego typu treści. Raport Cisco szacuje, że w 2021 roku do internetu będzie trafiać milion minut wideo na sekundę.

Prognoza dla wideo w B2B

Amerykański rynek marketingu wideo jest wyceniany na 135 mld dolarów i będzie rósł, również w sektorze B2B. Potwierdzają to badania Content Marketing Institute (CMI) z 2017 r. , które wskazują, że podobnie jak w poprzednim roku 76% firm inwestuje w produkcje wideo, ale już 17% zainwestowało w transmisje. Wreszcie wspomniane już wejście na ten rynek LinkedIna spopularyzuje wykorzystanie wideo w marketingu B2B.

Wyzwania wideo marketingu

Czy jednak format wideo zdominuje przekaz marketingowy B2B? Dobrze znamy jego zapewne tymczasowe – ale jednak – ograniczenia, jak np.

  • brak możliwości przejrzenia materiału ze zrozumieniem, które zapewnia tekst
  • problemy z indeksowaniem i przeszukiwaniem treści
  • potrzebę większego zaangażowania ze strony odbiorcy w porównaniu np. z podcastem.

Wreszcie, podobnie jak w przypadku innych formatów, wyzwaniem jest nadprodukcja treści. Ostatnio za wzór działań content marketingowych stawialiśmy CMI. Tym razem postanowiliśmy się przyjrzeć ich działaniom na YouTubie. Wyniki w październiku 2017 przedstawiają się następująco:

  • 14 342 subskrybentów
  • 285 filmów
  • 8 klipów obejrzało więcej osób niż jest subskrybentów
  • poniżej 1000 wyświetleń – to wynik większości filmów
  • 220 000 – największa liczba wyświetleń – teaser konferencji Content Marketing World 2016
  • 172 000 – miejsce drugie wśród najpopularniejszych klipów na CMI zajmuje film o historii content marketingu, który serdecznie polecamy.

Jak widać – CMI samo jeszcze uczy się nowego narzędzia, a wyróżniającą się na tle innych jest produkcja filmowa.

Wybory

Czy to jednak oznacza, że wszystkie firmy mają zamienić się w hollywoodzkie studia? Ten kierunek budzi jeszcze wątpliwości. Choć Apple już zapowiedział, że w ciągu roku zainwestuje miliard dolarów w różnego typu treści. Dla porównania Netflix wydaje średnio 7 razy tyle.

Wróćmy jednak do B2B – czy ten sektor będzie inwestował w wideo marketing? Już obecnie to robi i nie ogranicza się wyłącznie do materiałów reklamowych, promocyjnych czy content marketingowych, ale wykorzystuje potencjał tego formatu również w employer brandingu czy obsłudze klienta. Pojawiają się też nowe możliwości związane z powstaniem kanałów wideo dla rynku B2B, a także z działaniem branżowych influencerów. Poza tym sprawdzają się dobrze znane w biznesie formaty jak case study, dla których wideo to często naturalny krok w ewolucji.

Czy takie działania nie są zbyt zachowawcze, wziąwszy pod uwagę upowszechnianie się 360 stopni live, VR, AR i rosnących możliwości narracji? To zależy od obranej strategii biznesowej. Na przykład jedną z naszych pierwszych produkcji na YouTubie były krótkie animowane filmy instruktażowe stworzone dla przedsiębiorców korzystających z terminali płatniczych First Data Polcard. Co nowego wnoszą? Przede wszystkim edukują i budują relację w kanale oraz formacie wybranym przez klienta. Nie stały się wiralem, ale ich oglądalność równomiernie wzrasta. Dlatego kiedy myślimy o wykorzystaniu wideo w B2B, warto zidentyfikować różne obszary komunikacji firmy, gdzie wideo przyniesie prawdziwą zmianę.

Powrót