Blog: Trendy 2020

Kris Seklecki radzi jak zaplanować i przeprowadzić udaną sesję fotograficzną w firmie

Kris Seklecki radzi jak zaplanować i przeprowadzić udaną sesję fotograficzną w firmie

Jak zaplanować sesję fotograficzną, wybrać dobrego fotografa i określić zasady współpracy. Doświadczeniem dzieli się Kris Seklecki, specjalista w zakresie fotografii biznesowej, autor zdjęć ponad 50 szefów spółek giełdowych i dużych firm.

Przykład portretu biznesowego wykonanego w nietypowym miejscu. Na zdjęciu właściciel powietrznych taksówek.

Fotografia korporacyjna to współpraca dwóch profesjonalistów

Redakcja: Zdjęcie może dziś zrobić każdy, więc po co wynajmować profesjonalistę?

Kris Seklecki: To jest pytanie w rodzaju „Po co chodzić do dobrych restauracji, skoro samemu można gotować?”. Na zdjęciu zrobionym przez asystentkę telefonem, a może nawet suszarką do włosów widać, że fotografowana osoba została złapana w biegu, ma na sobie cokolwiek, jest spięta mimo wystudiowanego uśmiechu i stoi na tle firanki albo kaloryfera. Fotografia to najmocniej zapadający w pamięć element wizerunku firmy, zatem nie może być dziełem przypadku. Do sesji biznesowej trzeba się przygotować.

Redakcja: Od czego zacząć?

Kris Seklecki: Już na etapie ustalania warunków umowy, profesjonalny fotograf powinien zaproponować przygotowanie modela przez stylistę i wizażystę. Bohater sesji sam tego dobrze nie zrobi. Wiedzą o tym doświadczeni klienci. Kilkakrotnie fotografowałem elegancką i szykowną Grażynę Piotrowską-Oliwę i za każdym razem nad jej wyglądem pracował sztab ludzi.

Portrety zarządu Discovery Channel

Portrety zarządu Discovery Channel  

Klient musi być wyspany i wypoczęty, nienagannie uczesany i ubrany oraz przygotowany przez wizażystę. Fachowy make-up jest niezbędny także dla mężczyzn. Obowiązuje zasada: strój musi pasować do osoby i do kontekstu sesji. Styl formalny nie zawsze będzie zatem oczywistym wyborem. Kiedy fotografowałem top management Discovery Channel, wszyscy byli ubrani w stylu smart casual. Nie ma wątpliwości, że zdjęcia przedstawiają profesjonalistów.

Zdjęcie Krisa Sekleckiego opublikowane w magazynie biznesowym Harvard Business Review Polska. Fotografia magazynu: Anna Koźbiel Zdjęcie Krisa Sekleckiego opublikowane w magazynie biznesowym Harvard Business Review Polska. Fotografia magazynu: Anna Koźbiel  

Redakcja: Czy istnieje uniwersalny styl sesji biznesowej?

Kris Seklecki: Istnieją pewne reguły. Spółki Skarbu Państwa zwykle są bardziej stonowane, szefowie niszowych firm prywatnych mogą pozwolić sobie na więcej fantazji. Obowiązują spójność, logika i dopasowanie konwencji do przeznaczenia zdjęć. Wszystko inne zależy od fotografowanej osoby. Najbardziej przyciągają uwagę zdjęcia nietypowe, a szczególnie nawiązujące do profilu firmy – na przykład sesja szefów CD Projekt z Wiedźminem, bohaterem ich flagowej gry. Wyjątkowe ujęcia powstają też dzięki zaskakującemu kontekstowi. Fotografowałem prezesa banku PKO BP, który świetnie wyglądał zarówno w stylu formalnym, jak i podczas uprawiania ulubionych sportów: boksu i tai-chi.

Prezes PKO BP podczas treningu.

Prezes PKO BP podczas treningu.  

Redakcja: Kto proponuje konwencję sesji? Klient czy fotograf z zespołem? Kris Seklecki: Propozycja charakteru sesji powinna wyjść od fotografa, po poznaniu potrzeb klienta. Mam do powiedzenia mniej, jeśli istnieją konkretne wymogi, jak odtworzenie okoliczności z innych sesji lub uzupełnienie istniejących materiałów. Przy takim zadaniu, profesjonalistę poznaje się po skrupulatności w trzymaniu się wytycznych. Jeśli ograniczeń nie ma, przejmuję inicjatywę.

Portret biznesowy na jednolitym tle. Fotografia: Kris Seklecki ©

Portret biznesowy na jednolitym tle. Fotografia: Kris Seklecki ©  

Redakcja: Jak profesjonalny fotograf powinien współpracować z modelem? Kris Seklecki: Pierwszą reakcją modela bywa nieufność. Szefowie firm to charyzmatyczni ludzie o mocnym charakterze. Niechętnie poddają się sugestiom, a jednocześnie cenią swój czas i nie chcą go marnować na przydługie ustalenia. Aby w takich okolicznościach sprawnie zrobić dobre zdjęcie, trzeba w zaledwie 15 minut pozyskać zaufanie modela i nawiązać z nim relację. Doświadczonego fotografa, obok umiejętności technicznych, musi więc cechować otwartość, wyczucie i talent negocjacyjny.

Na planie sesji zdjęciowej

Na planie sesji zdjęciowej  

Redakcja: Jak przed sesją rozpoznać dobrego fotografa i czym należy się kierować przy jego wyborze?

Kris Seklecki: Przede wszystkim trzeba obejrzeć jego portfolio i ocenić techniczne umiejętności. Czy umie ustawić ostrość na oczach modela, wykorzystać oświetlenie, wymyślić kompozycję. Z kolei profesjonalny, a jednocześnie naturalny wygląd osób na zdjęciach dobrze świadczy o zdolności współpracy fotografa z klientem. Porównanie zdjęć z różnych sesji pozwala natomiast stwierdzić, czy fotograf posługuje się schematami, czy też potrafi uchwycić wyjątkowość każdego modela. Zestawmy dwa przykładowe zdjęcia szefów dużych firm. Dyrektor Generalna IBM Polska jest roześmiana i widać błysk w jej oczach. Prezes Zarządu PZU ma natomiast skupioną i poważną minę z zaledwie cieniem uśmiechu.

Zdjęcie Krisa Sekleckiego opublikowane w Harvard Business Review Polska. Fotografia magazynu: Anna Koźbiel

Zdjęcie Krisa Sekleckiego opublikowane w Harvard Business Review Polska. Fotografia magazynu: Anna Koźbiel  

Redakcja: Ile czasu trzeba zarezerwować na przeprowadzenie profesjonalnej sesji?

Kris Seklecki: Im większe doświadczenie fotografa, tym mniej. Najwięcej czasu zajmują przygotowania: stylizacja, wizaż, rozstawienie sprzętu. Będą trwały krócej, jeśli fotograf wcześniej odwiedzi wybrane miejsce. To pozwoli mu przemyśleć koncepcję i przygotować sprzęt. Sama sesja trwa od pół godziny do godziny. Więcej czasu potrzeba, jeżeli zmieniamy miejsca i wcielenia portretowanej osoby. Zdarza się, że zrobię dwa zdjęcia i już mam to właściwe! Fotografuję jednak dalej - skoro klient jest tak świetnym modelem, to mogą powstać jeszcze lepsze ujęcia.

Wybór firm-klientów Krisa Sekleckiego

Wybór firm-klientów Krisa Sekleckiego  

Rozmowa z Krisem Sekleckim pochodzi z „Poradnika dla osób odpowiedzialnych za komunikację, marketing i PR: „Jak zorganizować profesjonalną sesję fotograficzną CEO, zarządu, rady nadzorczej”, wydanego przez Business Edge.

Powrót