Trendy w content marketingu na 2018 | Business Edge
Kiedy czyta się publikacje na temat trendów w content marketingu na 2018 r., można już śmiało obwołać go rokiem wideo, choć firmy powinny raczej skupić się na strategii.
trendy content marketing, trendy content marketing 2018, wideo content marketing, blog, poszerzona rzeczywistość, wirtualna rzeczywistość, komunikacja marketingowa, AR, VR, augmented reality, RODO, treści, marketing treści, Google, SEO, webinar, white paper, e-book
15980
post-template-default,single,single-post,postid-15980,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
trendy w content marketingu

16 Sty Trendy w content marketingu na 2018

Kiedy czyta się publikacje na temat trendów w content marketingu na 2018 r., można już śmiało obwołać go rokiem wideo, choć firmy powinny raczej skupić się na strategii.

W ostatnich latach content marketing udowodnił swoją efektywność jako element strategii marketingowej i biznesowej. W dobie dostępu do szybkiego, mobilnego internetu nikogo nie trzeba przekonywać, że zarówno klienci B2C, jak i B2B szukają informacji o produktach w sieci. Jeśli szybko i łatwo znajdą odpowiednie treści, to w efekcie zbliżają się do zakupu. To działa.

Jak działa content marketing?

Podobnie jak w przypadku biznesu na efekty content marketingu wpływają m.in.:

  1. jakość treści – czyli dopasowanie do potrzeb informacyjnych użytkowników zainteresowanych produktami lub usługami,
  2. logistyka – rozplanowanie i dystrybucja informacji,
  3. dostępność – czyli dostarczenie różnych typów treści w formie, kanale i czasie wybranym przez użytkownika.

Kiedy te trzy elementy współgrają, to content marketing przekłada się na sprzedaż. Jako relatywnie nowa metoda komunikacji z klientami, choć raczej odkryta na nowo, wykorzystuje zmiany zachodzące w technologii. Czego należy się spodziewać w 2018 r.?

Kierunek trendów

Model funkcjonowania treści komercyjnych w Google i sieciach społecznościowych będzie drożał. Dystrybucja w wielu kanałach stanie się płatna. Produkcja treści będzie wymagała więcej czasu. Content marketingowi, o czym pisaliśmy, powinno pomóc europejskie prawo RODO. Jednak żeby przyniósł rezultaty biznesowe, wysiłki firm powinny się skupić na opracowaniu strategii powiązanych z ROI, które charakteryzowałaby elastyczność pozwalająca reagować na wyniki działań.  A co się zmieni w samych formatach content marketingowych?

Dłuższe wpisy blogowe

Obok materiałów typu white paper czy e-book często wykorzystywanym formatem content marketingowym jest blog. Dotychczas jego pozycjonowanie w Google zależało m.in. od częstotliwości i regularności publikacji pisanych pod SEO. Doniesienia na temat ostatnich postępów algorytmu mówią, że dojrzał do rozumienia dłuższych, lepszej jakości tekstów. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w badaniach przeprowadzonych przez Orbitmedia, z których wynika, że efektywne blogowanie zajmuje coraz więcej czasu piszącemu oraz miejsca w sieci, a wysoka częstotliwość jest mniej ważna. Wkrótce jednak treściom pisanym przyjdzie się zmierzyć z nowym wyzwaniem, jakim bez wątpienia jest rozprzestrzeniające się wideo.

Łatwiej oglądać niż czytać

Po wideo spodziewany jest sukces na miarę wejścia w erę masowej telewizji po latach prymatu prasy i radia. Mówimy więc o nowym obszarze, którego wybrane formy są dobrze znane (np. wywiad, testymonial, white paper, webinar, wypowiedź, debata/panel dyskusyjny, program). Pewną nowością są transmisje na żywo, choć przecież biznes od lat posługuje się np. wideokonferencjami.

Jaka forma i w której branży najlepiej się sprawdzi na danym etapie sprzedaży? Tego jeszcze nie wiemy. W wielu przypadkach można założyć, że dostosowanie treści wideo do danego etapu drogi zakupowej będzie analogiczne do form pisanych.

Warto jednak pamiętać, że to tekst jest wciąż najlepiej indeksowany w sieci. W ten sposób znajdujemy wideo. Dlatego trzeba je opisać, a nawet  zamieścić transkrypt całości nagrania. Warto też dodać napisy do filmu, żeby użytkownik mógł je obejrzeć bez głosu. Wraz z pojawieniem się wyszukiwarek obrazów, audio i filmów to ulegnie zmianie. Póki co polegamy przede wszystkim na tekście.

Nowe formaty wideo

Prawdziwą innowacją, jaką zwiastuje wideo, są rozszerzona i wirtualna rzeczywistość czy wideo 360. Znany futurysta Daniel Burrus przewiduje, że w 2018 r. pojawią się nowe aplikacje i urządzenia do odtwarzania tych formatów. Według niego rozszerzona rzeczywistość stworzy coś na kształt świata równoległego do fizycznego. Ciekawe, jak będziemy się w nim poruszać, a także zamieszczać i odnajdywać potrzebne informacje w czasie rzeczywistym. Na razie AR (augmented reality) najczęściej jest wykorzystywana do celów prezentacyjnych. Podobnie zresztą jak wirtualna rzeczywistość, sprawdzająca się np. w architekturze. Należy się jednak spodziewać, że w tym roku więcej biznesów będzie eksperymentować z nowymi typami treści wideo.

Jak się przygotować na 2018 i kolejne lata?

Obserwując wysyp publikacji dotyczących trendów 2018, można odnieść wrażenie, że w najbliższym roku dojdzie do hiperpersonalizacji, rozwoju internetu rzeczy, coraz większej roli sztucznej inteligencji czy asystentów pokroju Alexy Amazona bądź chatbotów, żeby przytoczyć kilka przykładów. To oczywiście są wyzwania dla treści przyszłości.

Jednak podstawowym wyzwaniem – i to nie dla content marketingu, ale firm go stosujących – jest przede wszystkim przygotowanie organizacji do tej zmiany zarówno od strony marketingowej, sprzedażowej, jak i obsługi klienta.

Content marketing działa, jeśli biznes potrafi nie tylko opowiedzieć swoją historię, lecz także jest przygotowany, ma strategię i spełnia swoje obietnice wobec klientów.