Social media a skuteczny content marketing
Dowiedz się jak dotrzeć do setek milionów klientów, którzy korzystają z mediów społecznościowych.
media społecznościowe, content marketing, strategia, owned media, earned media, markteing treści
757
post-template-default,single,single-post,postid-757,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

29 Wrz Social media: jak skutecznie wykorzystać w content marketingu

Czy zgodzicie się, że serwisy społecznościowe to spełnienie marzeń marketerów? Dziesiątki, a nawet setki milionów klientów w jednym miejscu, do których dostęp nie wymaga pośrednictwa tradycyjnych mediów. Entuzjazm jest w pełni uzasadniony, ale warto zapamiętać kilka rzeczy budując contentową strategię marketingową.

Social media to fenomen

Nikt chyba nie ma wątpliwości. Łatwość komunikacji, dzielenia się informacjami z innymi użytkownikami – to źródła ich sukcesu. Najpopularniejsze serwisy liczą już setki milionów użytkowników. Dostęp do nich nie wymaga żadnych pośredników – prasy, radia czy telewizji, co przynosi zupełnie nowe możliwości marketingowe. Obecność firmy w social media, wydaje się być dziś obowiązkowa. Zwłaszcza, że wskazuje na nie wysoki odsetek osób zarządzających firmowym marketingiem. Według raportu badającego polskich marketerów „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing”, 57% ankietowanych CMO wskazało social media jako najbardziej pożądane kompetencje marketingu w ciągu trzech lat (str. 31). Zdaniem 51% CMO, znaczenie social media wzrośnie w perspektywie 3 lat (str. 37). Wśród planów na rok 2014, wykorzystanie potencjału serwisów social media do komunikacji z klientami wskazało 43% ankietowanych CMO (str. 28).

Social media marketing to jednak nie wszystko

Owszem, serwisy społecznościowe doskonale nadają się do popularyzacji firmy lub marki. Są także miejscem bezpośredniego kontaktu – udzielanie informacji, odpowiedzi na pytania, otwarty dialog – przyczyniają się do budowy pozytywnego wizerunku i wzrostu satysfakcji, wchodzących w interakcję z firmą, użytkowników serwisu. To wciąż na tyle nowy obszar działania firm, że nietrudno o pomyłki przynoszące odwrotny skutek. Nie będziemy zajmować się tutaj zagadnieniem przeciwdziałania i zarządzania kryzysem w social media.To, co nas interesuje to:

Jak skutecznie stosować social media w content marketingu?

  • Wykorzystaj je. Konto w serwisie społecznościowym to dla Twojej firmy własny kanał dystrybucji treści (owned media). Zdecydowana większość popularnych serwisów umożliwia darmowe założenie konta, profilu fanpage’u etc. Łatwo i szybko można uruchomić własny kanał. Niektóre serwisy oferują mocno rozbudowane funkcje tworzenia i zarządzania kontem. Jako wydawca powinieneś zadbać o to jak najszybciej. Sprawdź, z których serwisów korzysta konkurencja. Wybór zależy od grupy docelowej, rodzaju treści i celów, które chcesz osiągnąć dzięki publikacji treści.
  • Przygotuj się. Treści przeznaczone do publikacji w social media powinny być odpowiednio przygotowane. Po pierwsze, nad czym wielu może ubolewać, lepsze będą mało obszerne formy – krótkie teksty, obrazki i filmy. Dzięki temu łatwo przekazywać je dalej. A to jest właśnie największa zaleta social media. Po drugie, muszą być naprawdę użyteczne, atrakcyjne i angażujące, słowem bardzo dobrze dopracowane. W social media reakcja odbiorców jest niemal natychmiastowa i lepiej, aby była pozytywna. Jest całkiem realne, że będą o Tobie mówić, nawet jeżeli nie masz oficjalnego profilu w serwisie (earned media). Wystarczy, że ktoś skorzysta, z niezbędnych już dziś na każdej stronie internetowej, ikonek umożliwiających szybkie podzieleniem się treścią w serwisie społecznościowym (na przykład takich, jakie widnieją pod artykułem, który właśnie czytasz).
  • Działaj kompleksowo. Równolegle z budową audytorium wewnątrz serwisów społecznościowych, zadaniem treści jest także sprowadzać użytkowników do firmowych witryn internetowych. To tutaj działa content marketing. To miejsce na dłuższe, pogłębione materiały, których zadaniem jest budowa bazy subskrybentów newslettera lub bazy zainteresowanych ofertą firmy (lead generation). Wzrost oglądalności Twojej strony jest ważny. Social media mogą w tym pomóc. Sama popularność profilu w serwisie społecznościowym tego nie przyniesie.
  • Pamiętaj, że social media mają ograniczenia. Chociaż publikujesz tu własne treści, dane twoich fanów, obserwujących lub tzw. followersów, należą do właściciela serwisu społecznościowego. Nie dysponujesz nimi, co zdecydowanie ogranicza działania sprzedażowe.

Na koniec: niezależnie od tego, który serwis społecznościowy wybierzesz, najważniejsza jest dobrze przygotowana treść. Stosunkowo krótka, ale dynamiczna historia social media pokazuje, że upodobania użytkowników mogą się zmieniać. Przykłady: Serwis MySpace, który w szczytowym okresie (lata 2006-2007) notował 100 mln użytkowników, jesienią 2013 miał ich już tylko 36 mln. Z naszego podwórka – serwis Nasza Klasa (dziś nk.pl) – odnotował spadek z 14 do 7 mln użytkowników. Internauci w Polsce i na świecie wybrali Facebooka, z którego korzysta  około miliarda użytkowników. Choć i temu serwisowi wieszczy się odpływ zainteresowania.

Dlatego warto przyglądać się temu, co dzieje się w społecznościowej sferze internetu. Trend, który ją obecnie kształtuje to mobilność. Ludzie mogą być w kontakcie i dzielić się ze znajomymi nie tylko przed ekranem komputera, ale przede wszystkim smartfona i tabletu w dowolnym miejscu. To również ma znaczenie dla sposobu produkcji i dystrybucji treści Twojej firmy.