Business Edge | Renesans infografik
Nasz mózg procesuje jedynie 1% informacji dochodzących do nas każdego dnia. W tym jednym procencie 90% stanowią informacje wizualne.
infografika, marketing, content, percepcja
15319
post-template-default,single,single-post,postid-15319,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

10 Feb Renesans infografik

Infografiki to gorący trend w biznesowych mediach społecznościowych. Wystarczy spojrzeć na profile topowych firm doradczych. Mniej słów, więcej obrazów. Jeżeli i ty chcesz przekazać skomplikowaną i złożoną treść w sposób ciekawy i łatwy w odbiorze – wykorzystaj infografikę. Zamknięcie słów w graficznym obrazie ma jeszcze jedną dodatkową korzyść – taki komunikat jest atrakcyjny wizualnie. 

Jeśli powiemy Ci, że 80% społeczeństwa preferuje, dla przykładu, lody czekoladowe, to pewnie pomyślisz wow! i pokiwasz z uznaniem głową. Jeśli do tego dołożymy wykres kołowy pokazujący 80% i 20% będziesz bardziej skłonny zapamiętać informację. Poświęcisz jej jednak jeszcze więcej czasu i refleksji , jeśli pod wykresem umieścimy z jednej strony 80 szczęśliwych i uśmiechniętych ludzi, którzy „uwielbiają lody czekoladowe”, a po drugiej – 20 osób, które wybrały sorbet cytrynowy. Dlaczego? Bo grafika działa na Twoją wyobraźnię! Ludzie kochający lody czekoladowe są szczęśliwi, radośni i – co jest nie bez znaczenia – jest ich dużo. A ta mała grupka po drugiej stronie? Wydaje się taka niewielka…

 

Co i jak rejestruje nasz mózg?

Czy wiesz, że 99% informacji, które docierają do nas codziennie, dzień po dniu, w ogóle nie jest przetwarzanych przez mózg? Nasz mózg procesuje jedynie 1% z nich. A w tym jednym procencie 90% stanowią informacje wizualne. Czyli, między innymi, infografiki. Dodajmy, że mniej więcej 65% populacji to wzrokowcy, czyli ludzie, dla których wzrok jest głównym kanałem odbioru rzeczywistości (pozostałe dwa kanały to słuch i dotyk). To jednak jeszcze nie wszystko – ludzki mózg przyswaja i procesuje obrazy symultanicznie, 65 tysięcy razy szybciej niż tekst! Tekst procesowany jest sekwencyjnie, a przeciętnie zapamiętujemy z niego… 20%.

I dlatego właśnie informacje zawarte w formie graficznej przeżywają dziś w biznesie prawdziwy renesans. Łącząc w sobie grafikę, kolor i dobrze dobrany tekst, stanowią efektywną odpowiedź na wyzwania dzisiejszego marketingu – nadpodaż treści w Internecie i dążenie do skrótowego ujmowania zjawisk. Świetnie wpisują się też w dzisiejszą kulturę obrazową.

Nic więc dziwnego, że  w ciągu zaledwie dwóch lat (2010-2012) liczba osób szukających infografik w wyszukiwarce Google wzrosła o… 800%.

 

Infografika: efektywna forma tworzenia contentu

Infografiki są skuteczną formą do zastosowania w komunikacji z rynkiem – w ofertach sprzedażowych czy prezentacjach. Pracownicy działu marketingu doceniają infografiki z wielu różnych powodów. Między innymi dlatego, że:

  • są informatywne – mogą zawierać całkiem spory ładunek treści podany w atrakcyjnej formie;
  • są łatwe do rozszyfrowania i zapamiętania;
  • można się nimi szybko i łatwo dzielić w mediach społecznościowych;
  • budują świadomość marki;
  • są kreatywną metodą odświeżenia starego contentu;
  • mogą być bazą do raportu lub prezentacji.

 

Cechy dobrej infografiki

Aby infografika mogła być skutecznym narzędziem marketingowym musi  spełnić określone warunki.

Po pierwsze, nie wszystko równie dobrze nadaje się do przedstawienia w formie graficznej. Infografiki mają swoje preferowane zastosowania. Lubią procesy, dane statystyczne, zmiany w czasie, zasady działania czy przekroje konstrukcji. Lubią fakty. A nie opinie. W sieci możemy znaleźć infografiki:

  • edukacyjne – zawierające wiedzę cenną z punktu widzenia klienta (na przykład firma usługowa pokazuje w infografice wyniki badan poziomu satysfakcji klienta)

 

Infografika-Kinnarps

 

  • typu how-topokazujące, jak wykonać daną czynność czy rzecz (na przykład producent pasty do zębów przygotowuje infografikę, jak właściwie szczotkować zęby)
  • statystyczne – dane statystyczne w infografikach są szczególnie łatwo i szybko przyswajalne. Popatrz na infografikę, którą przygotowaliśmy dla firmy Luxmed, która w skondensowany i atrakcyjny sposób przedstawia liczne dane opisujące firmę i jej otoczenie takie, jak: liczba lekarzy opiekujących się pacjentami, liczba pielęgniarek i położnych, liczba innych pracowników medycznych, liczba placówek Luxmed, liczba placówek partnerskich.

 

Luxmed

 

  • porównawcze – porównujące dane lub stan rzeczy w przejrzysty sposób. W infografice, którą przygotowaliśmy dla Miasta Stołecznego Warszawa zobaczysz zmiany w przestrzeni publicznej na Pradze do 2014 roku.

 

Warszawa

 

Po drugie, potrzebny jest sprawny tandem: redaktor biznesowy plus grafik. Bo treść jest w infografice jest równie ważna, jak obraz. Zanim więc przystąpimy do wyboru kolorów, czcionki, stylu czy obrazów, musimy znaleźć odpowiedź na wiele pytań. Musimy upewnić się, że redaktor zgromadził właściwe dane, i że treść jest spójna. Powinniśmy sprawdzić, czy informacje, które chcemy zawrzeć w infografice, są wiarygodne, istotne, trafne, precyzyjne. I aktualne. A także, czy są statystycznie ważne, czyli pozyskane dzięki odpowiedniej metodologii. Lista pytań, które musimy sobie zadać po opracowaniu grafiki, nie jest wcale krótsza. Ważne, by dane zostały trafnie i adekwatnie zaprezentowane, by nie zostały – w żaden sposób – wizualnie przekłamane.  Infografika rządzi się tymi samymi prawami, co treść. Dlatego potrzebuje chwytliwego, inspirującego nagłówka. Powinien być krótki, odnosić się do zawartości infografiki i zachęcić odbiorcę do jej „odkodowania”. Dopiero jeśli połączymy siły redaktora biznesowego i studia graficznego możemy liczyć na powstanie dobrego, angażującego i zapadającego w pamięć dzieła. Takiego, którym odbiorcy chętnie podzielą się w mediach społecznościowych.  I pamiętaj, by umieścić na nim logo Twojej firmy!

 

Jak ożywić dane statystyczne, czyli wizualizacja według Edwarda Tufte

Edward Tufte to statystyk i pionier wizualizacji danych. W New York Times napisano o nim Leonardo da Vinci of data. Oto jego rady, jak skutecznie prezentować dane.

  • Pokaż dane. Infografika jest formą wizualizacji danych, bez nich będziesz miał tylko obrazek. Ten obrazek może być ładny, ciekawy, śmieszny, wciągający. Nie będzie jednak infografiką.
  • Prowokuj odbiorcę do natychmiastowej refleksji. Ważne, by myślał o przedstawionym przez grafikę zagadnieniu, a nie skupiał się na metodologii pracy grafika czy użytej technice.
  • Unikaj zniekształcania informacji. Jeśli masz właściwie dane, nie ma powodu, byś nie opowiedział swojej historii w sposób przejrzysty i uczciwy. Tufte ostrzega przed danymi zagregowanymi. Radzi też unikać wykresów śmieciowych (chart – junk), w których informacja ginie albo jej tam po prostu nie ma. Do takich wykresów Tufte zalicza na przykład kołowe grafiki 3D, w których wielkość poszczególnych elementów i ich relacja w stosunku do innych elementów może być przez oko kłamliwie odbierana.
  • Pokaż wiele danych na małej przestrzeni. Charles Joseph Minard był francuskim inżynierem, który – według Tufta – stworzył najlepszą infografikę wszechczasów. Na jednym obrazku przedstawił przebieg kampanii Napoleona w Rosji i upadek Wielkiej Armii przestawiając dane w sześciu (!) kategoriach: szerokość i długość geograficzna, kierunek marszu, czas, temperatura, liczebność armii.
  • Zadbaj o spójność danych. Wydestylowanie odpowiednich informacji z dużego zestawu danych to duże wyzwanie i – niejednokrotnie – żmudny proces wymagający odpowiednich kompetencji. Tufte ubolewa, że graficy tych kompetencji najczęściej nie mają. Dlatego dobra infografika powinna być owocem wspólnej pracy artysty i osoby umiejącej poruszać się w świecie danych (na przykład redaktora).
  • Zachęcaj odbiorcę do porównywania danych. Interaktywność nie jest co prawda konieczna, jednak w przypadku infografik może być szczególnie angażująca i zabawna. Niekiedy najlepiej jest przedstawić dane w taki sposób, by odbiorca sam mógł odkryć zależności między nimi.
  • Pokaż dane na różnych poziomach szczegółowości. Dobrze, by odbiorca mógł szybko zapoznać się z najważniejszymi informacjami (big data), ale by miał też możliwość zejść na niższe poziomy i poznać bardziej szczegółowe dane.
  • Zawsze pamiętaj, jaki jest cel infografiki i kto ma być jej odbiorcą.