19 Wrz Przepis na artykuł doskonały ;-) [część 2/2]

Oto druga część naszego poradnika “Przepis na artykuł doskonały ;-)”. W pierwszej – znajdziesz nasze porady dotyczące tytułu i leadu – dwóch ważnych elementów artykułu doskonałego. Poniżej omawiamy jak powinna wyglądać jego zawartość i dajemy kilka cennych wskazówek.

Treść czyli informacje i emocje

Treść ma dwa cele: przekazać informację oraz wywołać emocje. Jeżeli osiągniesz tylko pierwszy cel, artykuł jest zaledwie tekstem informacyjnym. Pożywieniem niczym suchy chleb z pasztetem z puszki.

Artykuł doskonały wzrusza, denerwuje, kopie. Gryzie wściekle i zatapia kły w pamięci czytelników. Nie daje im spokoju. Nie pozostawia obojętnymi. Treść dobrego artykułu wzbudza negatywne i/lub pozytywne emocje (do wyboru): strach, smutek, złość oraz zadowolenie, radość, zaufanie do meritum tekstu i wiedzy autora.

Wywoływaniu emocji pomaga styl, czyli sposób konstrukcji zdań. Te pojedyncze i krótkie są bardziej perswazyjne oraz nadają tekstowi tempo. Natomiast zdania złożone i wielokrotnie złożone absorbują czytelnika, przekazując problemy, więcej wyjaśniając i informując.

Struktura treści

Jakby nie patrzeć, treść to analiza tematu, bądź problemu. Powinna zaczynać się od wyjaśnienia, dlaczego jest on ważny. Kawa na ławę. Prezentujesz fakty, których temat dotyczy. Natomiast później z nich wyciągasz wnioski. W uproszczeniu wygląda to następująco: przedstawiasz fakty, artykułujesz, co z nich wynika i stwierdzasz to w taki sposób, by przekonać czytelników do swojej opinii, wywołując emocje. Analiza nie zawsze musi być rozległa. Wystarczy, aby nie była logiczną sierotą. Musi mieć sens i słowem prowadzić czytelnika niczym baca owce po górskich polanach. Wcale nie na rzeź, tylko do czekającej na końcu artykułu konkluzji.

To już prawie wszystko

Trzeba jeszcze napisać dobre zakończenie konsolidujące twoje wywody. Łatwizna, nieprawdaż? Wystarczy podsumować to wszystko, co napisałeś do tej pory. Najlepiej wyciągając z tego jeszcze jeden, tym razem najważniejszy, wniosek. Trzeba jednak uważać. Przesadnie długie zakończenie może być nudne niczym flaki z olejem. Z kolei jednym zdaniem nie określisz odpowiednio tego wszystkiego, o czym napisałeś. Zakończenie jest jak gra w rzutki. Musisz trafić w setkę i czekać na aplauz widowni-czytelników.

Przepis na artykuł doskonały

Ale uwaga!

Nawet sensowną treść możesz pogrążyć beznadziejną konkluzją i zepsuć dobre wrażenie wywołane przez twój artykuł. Dlatego serwujesz coś wywołującego emocje, przekonującego i mądrego na koniec. Nareszcie można postawić upragnioną, ostatnią kropkę. Gotowe! Nie zapomnij się podpisać! Upewnij się, że wszystko się poprawnie zapisało, zrób kopię na innym nośniku.

A teraz przespaceruj się, napij się i wyśpij. Następnego dnia (warto tak zaplanować pisanie, aby mieć taką możliwość) przeczytaj tekst kilka razy, również na głos. Poproś kogoś bliskiego, aby przeczytał twój tekst. Popraw zauważone błędy, zapisz dokument i odeślij go do kolegów, którzy poprosili cię o artykuł.

Powodzenia!

Zespół Business Edge

PS Pamiętaj o pierwszej części tego artykułu. Aby nic Ci nie umknęło przygotowaliśmy jeszcze krótką ściągawkę:

Artykuł doskonały w 7 krokach:

  1. Dobrze zaplanuj pracę nad tekstem. Uwzględnij w nim czas na poprawki i ponowne przeczytanie.
  2. Tytuł i lead sprzedają twój tekst – poświęć im odpowiednio dużo uwagi.
  3. Treść powinna nie tylko informować, ale też wzbudzać emocje. Dlatego ważny jest dobór argumentów i styl narracji.
  4. Unikaj zbyt dużej liczby akapitów. Kolejny akapit to nowa myśl, inny wątek, ukryty wymiar itd. Umiar w tym temacie wskazany.
  5. Uważaj na ortografię i interpunkcję. Na szczęście dziś z pomocą przychodzi edytor tekstu, który zaznacza miejsca wymagające korekty.
  6. Nie ignoruj faktów, które dają sygnał, że być może jesteś w błędzie. Nie funkcjonujemy w próżni. Czytelnik szybko się zorientuje, że coś jest nie tak.
  7. Dopilnuj, żeby wnioski szły w parze za źródłami. Ich użycie, zacytowanie w tekście, świadczy, że autor zadał sobie trud i zrobił research.