E-book: Sztuka wojny na półce sklepowej | Business Edge
Opis projektu zrealizowanego dla firmy DS Smith. E-book prezentuje prezentuje wyzwanie konkurencji na półce sklepowej w branży FMCG.
e-book, content marketing, lead generation, marketing b2b, opakowania zbiorcze, Robert Lis, DS Smith
15734
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-15734,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

E-book: Sztuka wojny na półce sklepowej

DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith DS Smith
Category
Content Marketing, E-book
About This Project

Angielskie powiedzenie think out of the box zachęca do nieschematycznego twórczego myślenia, wyjścia poza przyjęte ramy. W content marketingu pozwala tworzyć nowe, wciągające klienta narracje. Kierując się tym sposobem myślenia, agencja Business Edge zaprojektowała e-book inspirowany chińską myślą strategiczną Sun Zi, opowiadający notabene o opakowaniach zbiorczych.

 

Klasycznym przykładem opakowań, które kojarzą się z marką, są oczywiście produkty w kolorze Tiffany blue czy butelka Coca-Coli. Apple przywiązuje równie dużą wagę do projektowania swoich urządzeń, jak i do tego, w czym otrzymują je klienci. Oczywiście nie ma nic odkrywczego w stwierdzeniu, że opakowanie sprzedaje produkt. Ale jak przekonać, że opakowanie zbiorcze sprzedaje opakowanie jednostkowe?

 

Niska świadomość roli opakowania zbiorczego

DS Smith jest drugim co do wielkości w Europie producentem opakowań zbiorczych, służących m.in. do ekspozycji produktów FMCG w sklepach. W Polsce ma cztery fabryki: w Oławie, Kielcach, Kutnie i Kwidzynie. Oferowane przez firmę rozwiązania to np. Shelf Ready Packaging (SRP), znane również jako opakowania gotowe na półkę. Stosowanie ich stało się już standardem w Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemczech. W Polsce widać pierwsze oznaki zainteresowania tą tematyką. Jest to m.in. wynik opracowania przez sieci handlowe, np. Biedronkę, Lidla, Kaufland czy Tesco, manuali poświęconych projektowaniu opakowań zbiorczych.

 

Rozwiązania SRP są korzystne zarówno dla sklepów, jak i dla przedsiębiorców. Pozwalają bowiem efektywne wykorzystać całą powierzchnię półki sklepowej, obniżyć koszty magazynowania i transportu, usprawnić proces uzupełniania produktów w sklepie. Dla sprzedaży i marketingu szczególnie ważną cechą SRP jest zapewnienie zgodnej z przekazem reklamowym prezentacji towarów. Pomimo tych wszystkich zalet oraz działań sieci handlowych świadomość roli opakowań SRP jako elementu strategii biznesowej w sektorze FMCG jest wciąż niska.

 

Praktyczne warsztaty

O niedoskonałościach niektórych opakowań SRP klient może się przekonać podczas niemal każdej wizyty w sklepie. Do standardowych błędów należy np. zasłonięcie opakowania jednostkowego, które ze swej natury sprzedaje produkt, przez elementy opakowania zbiorczego. W takim wypadku opakowanie sprzedające towar przestaje być widoczne i w konsekwencji – nie sprzedaje produktu. Projekty SRP wymagają zrozumienia ich roli i wiedzy na temat projektowania. Formą popularyzacji informacji na ten temat są warsztaty organizowane przez DS Smith w Impact Centre w Kutnie, skierowane do przedstawicieli firm FMCG odpowiedzialnych za sprzedaż, logistykę i marketing. Każdy z nich organizowany jest zawsze dla jednej firmy. To stwarza możliwość skoncentrowania się na wyzwaniach charakterystycznych dla konkretnych produktów i sprzyja nawiązaniu kontaktów.

 

Dlatego – jak mówi Robert Lis, kierownik marketingu w DS Smith – zależy nam na organizacji jak największej liczby warsztatów dla zainteresowanych firm. Podczas nich dzielimy się ekspercką wiedzą, analizujemy prawdziwe przykłady polskich opakowań zbiorczych w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni sklepowej.

 

Kampania leadowa

Aby dotrzeć do grupy docelowej i wzbudzić zainteresowanie działów sprzedaży i marketingu FMCG rozwiązaniami SRP, zdecydowano o przeprowadzeniu kampanii leadowej. Zachętą do pozostawienia swoich danych teleadresowych był e-book. Kampania została przeprowadzona w mediach branżowych związanych z marketingiem.

 

Zdaję sobie sprawę, że projektowanie opakowań SRP jest zagadnieniem specjalistycznym, interesującym dla osób już zorientowanych w temacie. Dlatego wyszliśmy z założenia, że osią e-booka powinna być rola opakowania zbiorczego w sprzedaży. Chcieliśmy ująć zagadnienie w możliwie atrakcyjny sposób, żeby zwiększyć zasięg. Inspiracją był dla nas klasyczny traktat chińskiej myśli strategicznej Sun Zi „Sztuka wojny” – mówi Darek Borowski, managing director Business Edge.

 

E-book inspirowany strategią Sun Zi

Każdy strateg musi najpierw przeprowadzić rozpoznanie terenu. W przypadku sektora FMCG jest nim półka sklepowa stanowiąca pole bitwy o klienta. Orężem może być natomiast SRP. Taktyka wymaga natomiast dostosowania narzędzia do okoliczności i wykorzystania w pełni jego potencjału. O tym opowiada e-book pt.: „Sztuka wojny na półce sklepowej, czyli jak wygrać walkę o uwagę klienta w trudnym świecie sprzedaży detalicznej”. Jest to poradnik omawiający strategię biznesową zwiększenia obrotów dzięki dobrze zaprojektowanym opakowaniom zbiorczym.

 

Publikacja składa się z trzech rozdziałów, w których przedstawiono światowe trendy w sprzedaży, informacje praktyczne dotyczące SRP i opis warsztatu Impact Centre. Pierwszy rozdział poświęcony jest m.in. tendencjom rynkowym, cyfryzacji, perspektywie i zmianom zachodzącym w zachowaniu konsumentów oraz znaczeniu opakowań dla doświadczenia zakupowego konsumenta. Drugi przedstawia praktyczne przykłady i korzyści płynące z zastosowania rozwiązania SRP. Specjalnym dodatkiem w tej sekcji jest kalkulator, dzięki któremu można przeprowadzić symulację zysków osiąganych dzięki wykorzystaniu właściwych opakowań zbiorczych.

 

W ostatniej części znalazły się kluczowe informacje o warsztatach, tj. cel, grupa docelowa, metoda, oceny uczestników, namiar na osobę kontaktową i dane dotyczące dojazdu. W kilku miejscach pojawiają się plansze ze specjalnie przekształconymi cytatami z Sun Zi. Dla przykładu w zdaniu „Nie ma nic trudniejszego niż walka zbrojna” przekreślono ostatnie dwa słowa i zastąpiono je stwierdzeniem „sprzedaż na półce”.

 

E-book jest materiałem promocyjnym, ale również edukacyjnym, napisanym w przystępny sposób. Koncentruje się na korzyściach, jakie płyną z zastosowania SRP przez klienta. W warstwie graficznej stosuje się identyfikację DS Smith, nawiązując do motywu przewodniego, czyli Sun Zi. Dane statystyczne zostały przedstawione w formie infografik. Wykorzystano również zdjęcia i ilustracje. E-book jest dostępny m.in. na stronie DS Smith pod adresem: http://www.dssmith.com/pl/packaging/stratedzy-opakowan/podejscie-oparte-na-wspopracy/impact-centre/ebook-sztuka-wojny-na-poce-sklepowej.