Vivus

Vivus

Branża:  fintech, consumer finance

Projekt: Raport dla Vivus Finance o finansowych kompetencjach – i nie tylko – pokolenia Y „Milenialsi. Postawy życiowe a finanse”

Wyzwanie

Firma Vivus, fintech działający na rynku pożyczek online chciała lepiej poznać swoich klientów i pracowników - zwłaszcza tych należących do tzw. pokolenia millenialsów - oraz sprawdzić, jakie decyzje finansowe podejmują. Firma zamówiła w tym celu badanie, które przeprowadzone zostało przez renomowany butik badawczy Maison & Partners. Zbadano między innymi: jaką wiedzą o pieniądzach dysponują millenialsi, na co przeznaczają swoje zarobki i jak wykorzystują nowoczesne narzędzia do zarządzania budżetem. Wyniki okazały się na tyle rozbudowane i interesujące, że Vivus podjął decyzję, by je opublikować. Jednak same suche wykresy w Excelu i analizy statystyczne nie wyglądały atrakcyjnie, a ilość danych do odczytania utrudniała wyciągnięcie wniosków. Aby więc w przystępny sposób pokazać wyniki badania, firma potrzebowała opakowania danych w raport, dzięki któremu całość zyskałaby atrakcyjną formę.

Nasz projekt

Z tym ambitnym zadaniem firma zwróciła się do Business Edge. Tak powstał Raport dla Vivus Finance o finansowych kompetencjach – i nie tylko – pokolenia Y: „Milenialsi. Postawy życiowe a finanse”. Aby uwypuklić najważniejsze informacje i sprawić, by raport był czytelny dla każdego zainteresowanego i atrakcyjny wizualnie, posłużyliśmy się layoutem magazynowym i podzieliliśmy dane według tematów. Następnie, w nazwiązaniu do nich, napisaliśmy zagadnieniowe artykuły, posługując się lżejszym, nie naukowym, a dziennikarskim językiem. Wybraliśmy duże, przyciągające wzrok zdjęcia otwierające poszczególne teksty, nadaliśmy im wyraziste tytuły i leady, dodaliśmy cytaty i podkreśliliśmy niektóre liczby. Wszystko, aby zaciekawić czytelnika i przyciągnąć jego uwagę. Przekaz analityczny wzmocniły komentarze pozyskane od partnerów Vivusa i ekspertów rynkowych. Do badania zostały także zebrane cytaty młodych pracowników naukowych i studentów - wykorzystaliśmy je w raporcie, tworząc pięciu fikcyjnych bohaterów i oddając im głos. Każdy z nich reprezentował jedną z pięciu wyszczególnionych w badaniu grup. Pięciu bohaterów otrzymało imiona, krótkie notki biograficzne i oryginalne sylwetki, rysowane specjalnie do tej publikacji. Taki pomysł wymagał researchu, kreatywności i przemyślenia, czym charakteryzuje się dany bohater, co myśli, jak się zachowuje - tak by czytelnik już na pierwszy rzut oka mógł rozpoznać charakterystyczne cechy, ale nie przywiązywał się do konkretnej fotografii. Rysunek daje większe pole wyobraźni, dużo większe niż zdjęcie, jest uniwersalny.

Ponieważ każda informacja wymaga innego podejścia, używaliśmy i wykresów kołowych, i danych na osi, i wybijających się procentów, cytatów czy pogrubień w tekście. Jako niezbędne części spójne posłużyły firmowe kolory, typografia i powtarzające się drobne elementy ilustracyjne. 

Przygotowanie wersji drukowanej nie wyczerpało jeszcze wszystkich naszych planów co do raportu. Kolejnym etapem było stworzenie wersji interaktywnej do zamieszczenia na stronie www klienta z możliwością wygodnego czytania online. Dzięki temu raport miał większą szansę trafić do szerokiego grona zainteresowanych. Ponadto napisaliśmy posty do wykorzystania przez klienta w mediach społecznościowych ujawniające pojedyncze dane i w ten sposób zachęcające do przeczytania całego raportu. 

Rezultaty

Fragmenty raportu były publikowane w mediach i prezentowane podczas konferencji biznesowych. Wnioski z badania ukazały się m.in. w magazynie „Harvard Business Review Polska”, zyskując szeroki zasięg w renomowanej grupie liderów polskiego biznesu prenumerujących tytuł - nakład tego numeru wynosił 8 tys., a zasięg AVE 441600 zł netto. Z pomocą raportu, klient skierował uwagę odbiorców na style życia milenialsów związane z finasami, pokazując największe wyzwania i sylwetki okreslonych grup docelowych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszą usługą Content marketing B2B.