Ilustracja marketing cyfrowy b2b przedstawia mężczyznę z pompką na pierwszym planie. W tle jest trójwymiarowy wykres słupkowy. Mężczyzna pompuje jeden ze słupków.

19 Lis Marketing internetowy B2B

Nowoczesny marketing B2B nie istnieje bez wykorzystania narzędzi cyfrowych. Wyzwaniem jest ich odpowiedni wybór i sposób użycia, pozwalający spełnić oczekiwania komunikacyjne klientów i zwiększyć sprzedaż.  

Od liczby narzędzi i technik digital marketingu można dostać zawrotu głowy. Wśród nich znajdziemy marketingi treści, mediów społecznościowych, influencerów, mailingowe, mobilne, wideo, audio itd. Wiele firm B2B podejmuje tego typu działania online z różnym skutkiem, co łatwo zweryfikować po np. liczbie zamówień złożonych w sieci, statystykach odwiedzin strony czy otwarć newslettera albo poziomie zaangażowania w mediach społecznościowych. Te współczynniki sukcesu marketingowego powinny zostać określone przed rozpoczęciem inwestycji w online, bo wtedy działania stają się miarodajne, co pozwala określić ROI.

Search Engine Marketing B2B

Głównym celem marketingu internetowego B2B jest zaspokojenie głodu informacyjnego klienta online i ułatwienie mu podjęcie decyzji zakupowej. Aby do tego doszło należy zapewnić łatwy dostęp do materiałów w sieci. W przypadku strony internetowej oznacza to m.in. zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Są dwa podstawowe sposoby, żeby to osiągnąć. Pierwszym jest budowanie przewagi konkurencyjnej online poprzez publikację dobrych treści. Jeśli tematyka jest poszukiwana, materiały budzą zainteresowanie odbiorców i pomagają przejść przez kolejne etapy lejka marketingowego oraz spełniają zasady SEO, to w perspektywie od kilku miesięcy do roku stają się motorem sprzedaży.

Szybszą metodą na zajęcie uprzywilejowanej pozycji są kampanie płatnych linków PPC (Pay Per Click). Genialność tego rozwiązania polega na tym, że reklamy odpowiadają tematowi wyszukiwania i są serwowane zainteresowanym. Płaci się za kliknięcie, a wyniki otrzymuje w czasie rzeczywistym. Wszystko jest klarowne i policzalne. Problem w tym, że wraz z wyczerpaniem budżetu, tracimy nasze miejsce w Google. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w treści i kampanie PPC. Z czasem, gdy nasze artykuły się wypozycjonują, możemy ograniczyć inwestycje w ruch płatny.

Social media marketing B2B

Naturalnym elementem wzmocnienia działań marketingowych B2B w internecie jest prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych. Przy wyborze warto wziąć pod uwagę:

  • Czy w danym kanale społecznościowym są nasi klienci?
  • Czy nasi klienci czytają informacje profesjonalne w danych mediach społecznościowych?
  • Czy nasze materiały są ciekawe?

 

Jeśli pozytywnie odpowiemy na te pytania, nasuwają się kolejne wątpliwości związane z obsługą tych kanałów. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę, że prowadzenie firmowych mediów społecznościowych różni się i wymaga więcej czasu niż powiedzmy konto osobiste na Facebooku czy Instagramie. Firmy które inwestują budżet marketingowy powinny być też przygotowane na konsekwencje tej decyzji, m.in.

  • mieć przygotowany scenariusz reakcji na negatywne komentarze,
  • zdawać sobie sprawę, że wzbudzenie zaangażowania z kont firmowych jest coraz trudniejsze,
  • ograniczony zasięg, bo właściciele mediów społecznościowych nie promują wpisów firmowych, oczekując zapłaty za promocję.

 

Dlaczego więc podejmować jakiekolwiek działania na platformach społecznościowych? Dla wielu użytkowników są one głównym kanałem informacyjnym, więc często szybciej trafią na profil firmowy niż stronę internetową. Dodatkowo, można starać się obejść wspomniane ograniczenia, angażując pracowników w działania marketingowo-sprzedażowe online czyli social selling i employee advocacy. Jest to recepta nie tylko na ograniczone zasięgi postów firmowych, ale bardziej osobistą komunikację z klientami.

Content marketing B2B

Praktycznie każda z tych technik marketingu internetowego wymaga opracowania treści. Stąd bierze się m.in. niesłabnąca w ostatnich latach popularność content marketingu B2B. Dzięki niemu zwiększa się ruch na stronie, a do firmy zgłaszają się nowi klienci. Dzieje się tak, pod warunkiem, że treści w jasny sposób przedstawiają rozwiązania problemów. Jeśli dopiero zaczynasz działania online, najprostszym sposobem jest stworzenie bloga firmowego. Możesz je promować w sieciach społecznościowych, wykupić kampanie PPC, a z czasem zdobyć ruch organiczny. Jeśli potrzebujesz pomocy w zdefiniowaniu strategii online marketingu B2B lub opracowaniu ciekawych treści, skontaktuj się z Business Edge.