Business Edge | Digital Storytelling według World Press Photo
Polecamy przyjrzeć się projektom ocenianym w niezależnym konkursie Digital Visual Storytelling Contest, organizowanym przez World Press Photo, znanym do niedawna jako Multimedia Contest.
World Press Photo, Digital Visual Storytelling Contest, A New Age of Wall, Washington Post, The Dig, transmedia,
15614
post-template-default,single,single-post,postid-15614,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

08 Aug Digital Storytelling według World Press Photo

Rewolucja cyfrowa coraz chętniej zastępuje słowo obrazem. Świadczą o tym zdjęcia, którymi najczęściej dzielimy się na Faceboooku, czy gigantyczny ruch w sieci związany z konsumpcją wideo. Obraz nie dość, że szybciej dociera do odbiorcy, to często więcej mu mówi. Wykorzystuje też cały arsenał nowych środków, w jakie wyposażyły go multimedia, zmieniając w ten sposób narrację.

Siła obrazu

Od przeszło 60 lat naładowane emocjami i historiami zdjęcia trafiają do szerokiej publiczności dzięki fundacji World Press Photo (WPP). Wybierane ujęcia na długo zapadają w pamięć. W tym roku zwyciężyła fotografia zabójcy rosyjskiego ambasadora w Turcji, trzymającego w jednym ręku pistolet, a drugą złowrogo wskazującego w niebo. Znamy wykrzyczane słowa i kontekst, ale nawet bez tych dodatkowych informacji umiemy przeczytać tragedię, gwałtowność i bezsilność, jaka emanuje ze zdjęcia. W zeszłym roku nagrodę główną otrzymała fotografia uchodźcy podającego pod drutem kolczastym niemowlę. Jakżeż te obrazy precyzyjnie opisują emocje i kondycję ludzkości! Ileż historii można opowiedzieć, wpatrując się w każdą z nich! Czy dadzą się powiązać z działaniami marketingowymi? To może być trudne zadanie, dlatego sugerujemy zapoznanie się też ze zdjęciami nagrodzonymi w pozostałych kategoriach. Nade wszystko jednak zachęcamy do przyjrzenia się pracom multimedialnym, konkurującym w Digital Visual Storytelling Contest.

Widok multimedialny

Organizowany od 2011 r. konkurs multimedialny WPP jest odpowiedzią na zmieniające się czasy, w których powstają nowe formy wizualnej ekspresji. W tym roku, zresztą słusznie, zmieniono nazwę na Digital Visual Storytelling Contest. Ta nazwa lepiej oddaje sens konkursu nagradzającego obecnie projekty w czterech kategoriach. W dwóch konkurują produkcje wideo (do 10 min i półgodzinne). Pozostałe dwie, których laureatom się przyjrzymy, to Innovative Storytelling (innowacyjne opowiadanie) i Immersive Storytelling (wciągające opowiadanie). Tegorocznymi zwycięzcami w ostatnich ze wspomnianych kategorii zostały multimedialna opowieść „The Washington Post” pt. A New Age of Walls i wielopoziomowa historia interaktywna The Dig zrealizowana przez The Skin Deep + Murmur.

Historie ostatniego roku

Projekt „The Washington Post” łączy różne formy ekspresji i dane, opowiadając historię 63 murów, które dzielą ludzi i narody na świecie. Ta pasjonująca wielowątkowa historia na pewno jest bardziej interesująca niż raport ONZ na ten temat. Nie wymaga też tyle czasu i skupienia od widza, żeby zapoznać się z dość trudną tematyką. W dość prosty sposób pozwala przeanalizować skomplikowaną materię konfliktu, potrzebę i/lub bezsensowność muru, jego znaczenie dla lokalnych społeczności i narodów. The Dig natomiast ukazuje i bada jednocześnie nasze nastawienie do ewolucji związków międzyludzkich. Wciąga widza poprzez zadawanie pytań, których odpowiedzi zostaną w przyszłości wykorzystane w ramach projektu.

Transmedia

Oba projekty wykorzystują w nowatorski sposób narrację, budując ją na nowych mediach zmieszanych z klasycznymi formami. Wpisują się tym samym w nurt poszukiwań innowacyjnych sposobów ekspresji, wykorzystania dynamiki i interakcji. Hollywood już od wielu lat żyje ideą opowieści transmedialnej, zdefiniowanej przez znanego medioznawcę Henry’ego Jenkinsa w książce Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, w której pisze on, że każdy kanał wielowątkowej opowieści powinien mieć własny wkład w rozwój historii.

Jeśli znajdziemy odpowiedni sposób łączenia narracji z wykorzystaniem różnych środków artystycznych, to będzie kolejny krok w rozwoju nie tylko sztuki, wydawców i producentów, ale także content marketingu. Obecnie marketing w dużej mierze skoncentrował się na dystrybucji materiałów promocyjno-informacyjnych różnymi kanałami. Zyskał narzędzia personalizacji przekazu. W niewielu jednak wypadkach wyszedł poza powielany schemat. Dlatego potrzebuje inspiracji, którą można znaleźć m.in. w pracach konkursowych Digital Visual Storytelling Contest pokazujących, jak dziś snuje się historię.