Być jak John Deere czyli content marketing od blisko 120 lat!

John Deere

20 Sie Być jak John Deere czyli content marketing od blisko 120 lat!

Tak, to nie pomyłka. Deere & Company, amerykańska firma ze skaczącym jeleniem w logo produkuje sprzęt rolniczy od blisko 180 lat. Od wielkich, ogromnych maszyn do wszelkich prac polowych, przez kombajny i traktory po kompaktowe łaziki i kosiarki ogrodowe. I wiele innych, których nawet nie potrafimy nazwać, ponieważ nie jesteśmy farmerami. Dlatego nie zamierzamy tutaj testować tych maszyn, o ich jakości i przydatności świadczy globalna pozycja producenta.

Strona www firmy Deere & Company

Strona www firmy Deere & Company

Dla nas natomiast najważniejsze jest to, że firma prowadzi działania, które dziś określamy jak content marketing – od niemal 120 lat. Co więcej, działa w sposób wręcz modelowy. Oto dlaczego:

  • Wartościowe i użyteczne treści dostarczane regularnie i konsekwentnie. W 1895 roku firma wydaje pierwszy numer „The Furrow” (ang. Skiba), magazynu poradnikowego dla rolników. Darmowe pismo ukazuje się do dziś, dostępne jest także w PDF oraz w wersji na tablet.
  • Pozycja lidera w dostarczaniu branżowych informacji do właściwego adresata. „The Furrow” ukazuje się w drukowanym nakładzie, sięgającym według różnych źródeł, od 1,5 mln do 2 mln egzemplarzy i dociera aż do 40 krajów. Nieźle jak na firmę, której trzonem biznesu jest produkcja maszyn rolniczych, prawda?
  • Profesjonalna działalność wydawnicza. Magazyn ma własną redakcję i ukazuje się w 12 językach. Wszystko co Deere & Company chce przekazać rolnikom, publikuje w kontrolowanym przez siebie medium, dostarczając ciekawych i inspirujących opowieści. The Furrow to także nośnik firmowych reklam i ogłoszeń, za które Deere & Company na pewno nie płaci tyle, co w klasycznych tytułach prasowych (mówiąc delikatnie).

Wśród przykładów, należących dziś do kanonu content marketingu, działania Deere & Company są, naszym zdaniem, najlepszą inspiracją dla wszystkich, którzy wątpią, że „nudna” branża nie może mieć ekscytujących treści.

O czym piszą?

Zajrzyjmy do wnętrza „The Furrow”. W wydaniu Lato 2014 (48 stron) znajdziemy m.in.:

  • Why bats matter? – artykuł poświęcony chorobie dziesiątkującej populacje nietoperzy i jej skutkom dla natury i rolnictwa.
  • Role play – o tym jak istotny jest marketing przy bezpośredniej sprzedaży własnych plonów – od właściwego stroju farmera, po wygląd opakowań.
  • Plant talk – rośliny potrafią się komunikować – twierdzi amerykański profesor biologii. Jak to wykorzystać w codziennej pracy.
Okładka magazynu "The Furrow" (Skiba) wydawanego przez firmę Deere & Company

Okładka magazynu “The Furrow” (Skiba) wydawanego przez firmę Deere & Company

Każdy artykuł ma swojego bohatera i opowiada jego historię i jest bardzo bogato ilustrowany zdjęciami. Ponadto, w każdym wydaniu redakcja przygotowuje stronę z ciekawostkami „Farm facts & fancies”, a także „Fun&Philosophy z inspirującymi cytatami oraz dowcipami, także rysunkowymi. To jeszcze jeden z przykładów wzorowego podejścia do Content marketingu – treści są nie tylko atrakcyjne, ale dostarczają odbiorcom rozrywki.

Zadaniem magazynu jest pozyskiwać nowych klientów, obecnych namawiać na kolejne zakupy, ze wszystkimi budować relację i lojalność. Rzut oka na wyniki sprzedaży firmy pozwala stwierdzić, że od 120 lat magazyn The Furrow spełnia swoją rolę.

Rozkładówka magazynu "The Furrow" (Skiba) wydawanego przez firmę Deere & Company

Rozkładówka magazynu “The Furrow” (Skiba) wydawanego przez firmę Deere & Company

Deere & Company wydaje jeszcze kilka innych periodyków adresowanych do innych niż rolnictwo branż takich jak leśnictwo czy budownictwo, a także dla właścicieli farm (Homestead Magazine), a nawet… dla fanów sprzętu i firmy John Deere (The Plowshare). Mają jednak nieporównywalnie krótszą historię.

Content marketing – więcej niż magazyn

Warto dodać, że nie tylko The Furrow buduje wokół firmy lojalną społeczność.

  • Portal MyJohnDeere.com to miejsce, w którym konto zarejestrowanego użytkownika umożliwia zarządzanie finansami, planowanie prac polowych, uzyskanie pomocy technicznej, a aplikacje dostępne są także w wersji mobilnej.
  • Deere & Company opracowała nawet grę dla dzieci na urządzenia przenośne.
  • Firma jest aktywna w mediach społecznościowych. Komunikuje się poprzez Facebook, Twitter i Youtube. Popularność kanałów prezentuje infografika.

Content marketing Deere & Company w liczbach:

  1. Facebook: 2,1 mln kliknięć Lubię to.
  2. Twitter: 75,7 tys. obserwujących
  3. YouTube: ponad 35 tys. subskrybentów (kanał globalny)
  4. YouTub: ponad 2,8 tys. subskrypcji (polski kanał)