Content Marketing: co to jest, formy, cele i korzyści
Content marketing to kreacja i dystrybucja treści, które skłaniają odbiorców do akcji przynoszącej firmie wzrost liczby klientów i zwiększenie sprzedaży.
content marketing, e-book, white paper, raport, newsletter, megalog
445
post-template-default,single,single-post,postid-445,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
content marketing

19 Sie Content Marketing: co to jest, formy, cele

Na czym polega content marketing? Content marketing to kreacja i dystrybucja treści, które skłaniają odbiorców do akcji przynoszącej firmie wzrost liczby klientów i zwiększenie sprzedaży.

Koncepcja content marketingu nie jest nowa – termin content marketing jest obecny na rynku od kilkunastu lat. Od kilku lat jest stosowaną strategią w wielu firmach na całym świecie. Rosnące zainteresowanie pojęciem content marketingu pokazuje wykres:

Wzrost popularnosci frazy "content marketing" w wyszkiwaniach w google

Wzrost popularności frazy “content marketing” w wyszkiwaniach w Google

Według raportu badającego polskich marketerów „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing”, 57% ankietowanych CMO wskazało content marketing jako najbardziej pożądane kompetencje marketingu w ciągu trzech lat (str. 31). 66% CMO w perspektywie 3 lat postawi na content marketing (str. 36).

Jakie są formy content marketingu

Pick The Big IdeaFundament content marketingu to treści. Dzięki wartościowym treściom, klienci otrzymują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, zdobywają i poszerzają wiedzę, znajdują rozwiązania problemów. Dobre treści są interesujące merytorycznie i atrakcyjne wizualnie. Pozycjonują firmę jako najlepsze i najbardziej wiarygodne źródło informacji w jej branży. Budują lojalne i zaangażowane audytorium.
Oto lista najczęściej spotykanych form stosowanych w content marketingu wraz z krótkim opisem:

Blogi – mówiąc precyzyjnie: notki, wpisy na blogu. Z jednej strony niezbędna jest dyscyplina i regularność, z drugiej blogowanie dopuszcza nieformalny, naturalny ton wypowiedzi, co pomaga budować relację z czytelnikami.

Artykuły – od wpisów na blogu odróżnia je przede wszystkim długość i styl. Są obiektywne i stonowane, budują ekspercki wizerunek firmy. Profesjonalne przygotowane, spełniające standardy publikacji prasowych. Gotowe do publikacji w prasie drukowanej i internetowej. Przeczytaj: Artykuły eksperckie: 4 zasady pisania

Artykuł sponsorowany (tzw. advertorial) opracowany przez Business Edge dla firmy HP

Artykuł sponsorowany (tzw. advertorial) opracowany przez Business Edge dla firmy HP Polska

E-newslettery – treści wysyłane cyklicznie (to ważne!) do bazy prenumeratorów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie ich na podany adres e-mail. E-newsletter, najczęściej w postaci tekstowej lub graficznej (HTML), zawiera pełne lub skrócone treści wraz odnośnikami do miejsca publikacji na stronie internetowej firmy.

White paper – dotyczy na ogół jednego, wybranego tematu, ale omawia go w sposób bardzo szczegółowy. To dobry sposób na budowanie eksperckiego wizerunku firmy. Obecnie najczęściej w formacie PDF, do pobrania (i wydrukowania). Objętość waha się od kilku do kilkunastu stron z ilustracjami w konwencji magazynu prasowego. Wiele white paperów tworzy cenny zbiór treści, który warto promować.

E-booki – objętość sięgająca kilkudziesięciu stron pozwala na jeszcze głębsze omówienie tematu. Układ i nawigacja powinna wykorzystywać przede wszystkim możliwości czytników elektronicznych, prezentując treść w atrakcyjny, bogato ilustrowany sposób. Lżejszy styl, elementy humoru obok solidnej porcji informacji podnoszą atrakcyjność e-booka.

Case study – oparty na faktach, opis projektu z perspektywy klienta. Jego wyzwanie, wdrożone rozwiązanie i osiągnięte korzyści – to trzy podstawowe elementy każdego case study. Wykorzystanie cytatów klienta podnosi wiarygodność przekazu i zaufanie do firmy. Objętość 1-2 strony w atrakcyjnym układzie podkreślającym najważniejsze informacje. Format cyfrowy (PDF), przygotowany do druku. Case study coraz częściej powstaje także w wersji wideo. Przeczytaj: Case study: 4 sekrety dobrego studium przypadku

Studium przypadku (case study) opracowane dla firmy Sage przez Busiiness Edge.

Studium przypadku (case study) opracowane dla firmy Sage przez Busiiness Edge.

Webinarium/Webcast – prezentacja na żywo lub dostępna do pobrania. Slajdom towarzyszy głos prowadzącego, a coraz częściej przekaz wideo. Udział nie wymagający fizycznej obecności uczestników decyduje o wygodzie i atrakcyjności tej formy.

Wideo – użyteczność tej atrakcyjnej formy treści podnosi łatwość publikacji na firmowej stronie internetowej. Długość materiału powinna być proporcjonalna do rodzaju prezentowanych treści. Warto pamiętać, że wideo ma ogromny potencjał viralowy w mediach społecznościowych.

Magazyny firmowe (drukowane, on-line) – podobnie jak wydawnictwa prasowe, magazyn firmowy powinien mieć określoną częstotliwość ukazywania się. Wersja on-line powinna wykorzystywać wszystkie możliwości tego formatu na przykład dodanie plików audio lub wideo. Wersji papierowa to format preferowany przez wyższą kadrę zarządzającą. Przeczytaj: HP Polska: Długie życie magazynu „Excellence News”

Okładka magazynu Excellence News dystrybuowanego na konferencji HP Polska "Wyzwania IT 2014". Opracowanie: Business Edge.

Okładka magazynu Excellence News dystrybuowanego na konferencji HP Polska “Wyzwania IT 2014”. Opracowanie: Business Edge.

Podcasty i wideocasty – treści przygotowane w formie pliku audio lub wideo do pobrania. Bardzo ważna jest cykliczność publikacji i spójność stylu. Długość trwania od kliku do nawet kilkudziesięciu minut.

Panele – merytoryczna dyskusja uznanych w branży autorytetów. Eksperci w gronie panelistów podnoszą wiarygodność i budują zaufanie do firmy. Doskonałe źródło inspiracji dla innych typów treści.

Infografiki – prezentacja danych i informacji w postaci spójnej i atrakcyjnej wizualnie grafiki. Podkreśla najważniejsze elementy i zależności pomiędzy nimi. Infografika idealnie nadaje się do rozpowszechniania w serwisach społecznościowych jak LinkedIn czy Pinterest.

Infografika opracowana przez Business Edge na zlecenie Urzędu Miasta st. Warszawa

Infografika opracowana przez Business Edge na zlecenie Urzędu Miasta st. Warszawa

Newslettery drukowane – atutem drukowanego newslettera powinna być przyciągająca uwagę forma i treść, ułatwiająca lekturę również podczas podróży. Optymalna objętość drukowanego newslettera to kilka lub kilkanaście stron.

Raporty – raporty i opracowania są bardzo pomocne w budowaniu eksperckiego wizerunku firmy, która dodatkowo chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Omówione przez prasę i wpływowe autorytety jeszcze bardziej wzmacniają ten efekt. Przeczytaj, jak przygotować raport i skutecznie go wypromować.

Raport "Koszty studiowania w Polsce i za granicą" opracowany przez Business Edge dla firmy Aegon.

Raport “Koszty studiowania w Polsce i za granicą” opracowany przez Business Edge dla firmy Aegon.

Książki – książka to najlepszy sposób budowania eksperckiego wizerunku. Jednocześnie najbardziej wymagający i czasochłonny. Przynosi jednak dodatkowe korzyści w postaci prasowego i branżowego rozgłosu.

Biblioteki wiedzy on-line – wszystkie materiały edukacyjne, poradnikowe, instruktażowe zgromadzone w jednym, łatwo dostępnym miejscu na stronie internetowej. Dobra kategoryzacja treści i łatwość przeszukiwania zasobów podnosi wygodę korzystania.

e-Learning – treści edukacyjne mogą przybrać formę plików audio, wideo, prezentacji lub interaktywnych stron www lub aplikacji. Zaletą jest długi okres przydatności materiałów szkoleniowych.

Komiks – pozwala na przekaz informacji w oryginalny, zapadający w pamięć i często nieszablonowy sposób. Podobnie jak inne wizualne treści, może łatwo rozprzestrzenić się w serwisach społecznościowych.

Aplikacja mobilna – instalowana w smartfonie lub tablecie albo dostępna przez przeglądarkę internetową urządzenia mobilnego. Liczy się łatwa obsługa i zastosowanie przynoszące użytkownikom korzyść.

Magalog – połączenie magazynu firmowego oraz katalogu produktów i usług w formie cyfrowej lub papierowej liczącej kilkanaście stron. Zawiera interesujące dla czytelnika treści oraz prezentację firmowej oferty.

Magalog nt. usług druku opracowany dla Drukarni Interak przez Business Edge.

Magalog nt. usług druku opracowany dla Drukarni Interak przez Business Edge.

Korzyści z content marketingu

Target with arrows on headBombardowani codziennie tysiącami komunikatów reklamowych odbiorcy, stali się obojętni i trudno dostępni dla marketerów. Content marketing pomaga dotrzeć do nich poprzez ten reklamowy zgiełk (clutter), kreując treści dopasowane do potrzeb odbiorcy zamiast tworzenia komunikatów sprzedających usługi i produkty (marketing by selling less).

Content marketing zakłada, że firma poprzez profesjonalny proces biznesowy zarządza tworzeniem i rozpowszechnianiem treści. Innymi słowy, każda firma niezależnie od branży, zaczyna działać jak wydawca prasowy.

Każda firma posiada wiedzę i zasoby, które może wykorzystać w content marketingu. Wystarczy wydobyć je i przekazać na zewnątrz w postaci treści, które przyciągną odbiorców i zamienią ich w klientów.

Powołuje zespół odpowiedzialny za tworzenie lub pozyskiwanie treści wewnątrz lub na zewnątrz organizacji. Buduje własne kanały dystrybucji (owned media – przede wszystkim blogi oraz konta w serwisach społecznościowych), nad którymi sprawuje kontrolę, obniża koszty publikacji oraz uniezależnia się od tradycyjnych mediów (paid media – reklamy, artykuły sponsorowane). Treści mogą być także rozpowszechniane przez samych odbiorców, klientów, prasę i branżowe autorytety (earned media).

Content marketing – korzyści z wykorzystania :

  • Zwiększenie rozpoznawalności i wiarygodności firmy
  • Nawiązanie długotrwałych relacji z odbiorcami
  • Budowanie wizerunku firmy jako eksperta, lidera, autorytetu
  • Wzrost biznesu firmy