Business Edge | Co to jest content marketing?
Przeglądanie portali, komentowanie na Facebooku, oglądanie YouTube’a, wyszukiwanie w Google’u na smartfonie stało się normą. Klienci coraz więcej czasu spędzają w sieci. Szukają w niej najczęściej wiedzy, rozrywki i produktów.
content marketing, marketing treści, media społecznościowe, B2B, B2C
15585
post-template-default,single,single-post,postid-15585,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive

27 Jun Co daje content marketing?

Technologie przebojem wdarły się do naszego życia. Nic już nie jest takie jak niegdyś. Te zmiany dotknęły też marketing, który wpadł w sieci społecznościowe, gdzie w zupełnie inny niż dotychczas sposób buduje relacje z klientami.

W zamierzchłych – wydawałoby się – czasach, czyli przed nastaniem internetu, droga zakupowa była prosta. O tym, co chcemy kupić, dowiadywaliśmy się z reklam. Do odbiorców docierało się poprzez media. Komunikacja była jednostronna. Do klientów się mówiło, a nie rozmawiało z nimi. Współcześnie to jest nie do pomyślenia.

Dawne czasy

W pierwszych dniach istnienia internetu ta sytuacja właściwie nie uległa zmianie. Nowe medium było traktowane jak książka teleadresowa, gdzie warto ewentualnie zamieścić własną witrynę. Liczba użytkowników liczona była w milionach, a nie miliardach. Transfer danych mierzono w kilobajtach, a nie megabajtach na sekundę. Google był jedną z wielu wyszukiwarek. A przejście do serwisów 2.0 nastąpiło dopiero na przełomie tysiącleci. Facebook stawiał pierwsze kroki w 2004 i chyba nikt się nie spodziewał, że kilkanaście lat później osiągnie poziom blisko 2 miliardów aktywnych użytkowników. Ciężko też było przewidzieć, że po dziesięciu latach od premiery iPhone’a prawie każdy będzie korzystał ze smartfona podłączonego do szerokopasmowego internetu.

Zmiana komunikacji

Przeglądanie portali, komentowanie na Facebooku, oglądanie YouTube’a, wyszukiwanie w Google’u na smartfonie stało się normą. Klienci coraz więcej czasu spędzają w sieci. Szukają w niej najczęściej wiedzy, rozrywki i produktów. Przestali być odbiorcami, a stali się rozmówcami. Na drodze zakupowej pojawiły się nowe etapy, wśród nich wcześniejsze sprawdzenie informacji o produkcie w sieci, opinii na jego temat, kontaktu z centrum obsługi klienta.

Dotychczasowa formuła komunikacji marketingowej, przeszczepiona do sieci, nie przynosiła oczekiwanych rezultatów. Potrzebna była zmiana myślenia, wynalezienie sposobu dotarcia do użytkowników internetu. Z czasem firmy podążyły tropem klientów. Same stały się użytkownikami sieci. Te, które dziś odnoszą sukcesy, mają często coś intrygującego do opowiedzenia. Budują świadomość marki w kanałach społecznościowych poprzez inspirowanie, zaciekawianie, uwodzenie publiki. W dużym uproszczeniu – na tym polega content marketing B2C, który według danych Content Marketing Institute stosuje 86% firm.

Content marketing B2B

Jeszcze bardziej imponująco przedstawiają się dane dotyczące rynku B2B, gdzie 89% marketingowców wdrożyło marketing treści. Co prawda zachowuje on filozofię B2C opartą na budowaniu kontekstu wokół opowieści skoncentrowanej na odbiorcy, a nie produkcie, z natury rzeczy jednak się różni. Przede wszystkim dociera do zupełnie innej grupy. Jego celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez pozyskanie leadów. Odbiorcą, a właściwie odbiorcami treści w danej organizacji są osoby odpowiadające za zakup. Czasy, kiedy prezes decydował o wszystkim, przeszły do historii. Narracja musi więc być dostosowana do ich punktu widzenia i pokazywać korzyści, jakie dane rozwiązanie przyniesie firmie. Dobór kanałów zależy od produktu i wybranej strategii.

Dlaczego warto inwestować w content marketing B2B?

Biznes bazuje na budowie relacji opartych na zaufaniu. Aby je zdobyć, trzeba wykazać się empatią, zrozumieniem problemów i wskazaniem rozwiązań popartych rzetelną analizą i prawdziwymi danymi. W content marketingu B2B nie kształtujemy, ale kształcimy klienta. Budujemy jego świadomość, a mniejszą uwagę przywiązujemy do świadomości marki. Wspomagamy klientów naszą wiedzą, która jest często wartością dodaną. Jakże ważną na mocno konkurencyjnym rynku.

Innym aspektem content marketingu jest jego dostępność dla wszystkich biznesów B2B. Internet zniósł barierę. Jeśli umiesz ciekawie opowiedzieć historię sprzedażową, wskazać uwarunkowania zewnętrzne, dotrzeć przez różne kanały z komunikatem do swoich klientów, to są duże szanse na szczęśliwe zakończenie Twojej opowieści – zwieńczone rosnącą sprzedażą.