Skuteczna promocja marki na YouTube – kanał Polak płaci

Business Edge

Skuteczna promocja marki na YouTube – kanał Polak płaci

Działając w warunkach dużej konkurencji, warto sięgać po narzędzia, które wyróżniają markę z tłumu i oferują klientom dodatkową wartość. Na początku 2018 roku, gdy startował program Polska Bezgotówkowa, wsparliśmy First Data Polcard w działaniach marketingowo-wizerunkowych, których celem było zwiększenie zainteresowania klientów terminalami. Zaproponowaliśmy wykorzystanie marketingowej luki na rynku, polegającej na ukierunkowaniu ruchu z wyszukiwań w sieci na kanał w serwisie YouTube. Co z tego wynikło? O tym poniżej.

 

Jeden cel, wielu graczy

Start programu Polska Bezgotówkowa oznaczał, że wszyscy operatorzy kart płatniczych w kraju w pewnym sensie zaczęli grać do jednej bramki. Cel był jasny: przekonać klientów, że terminal płatniczy to absolutny must have w nowoczesnym biznesie. Polacy chcą płacić wygodnie i bezgotówkowo, a ten trend z każdym rokiem będzie zyskiwał na znaczeniu. Mimo wspólnego celu akcji, wewnętrzna konkurencja na rynku operatorów bezgotówkowych nie zniknęła. Każdemu z graczy zależało, żeby to właśnie z ich usług i terminali skorzystał klient decydujący się na dołączenie do programu Polska Bezgotówkowa. Należało więc zastosować odpowiednie działania marketingowe, zwracające uwagę klientów na konkretną markę operatora.

 

Nieodkryty potencjał

Od wielu lat współpracując z First Data Polcard nad niestandardowymi sposobami promocji usług i produktów firmy, postanowiliśmy wykorzystać organiczny ruch w sieci do pozycjonowania marki w internecie. W skali rynku wciąż był to obszar mało popularny i rzadko wykorzystywany w działaniach promocyjnych. Stanowił lukę do zagospodarowania odpowiednimi działaniami. Zdecydowaliśmy się więc przechwycić wyszukiwania fraz związanych z terminalami płatniczymi („terminal płatniczy”, „terminal płatniczy za darmo”, „najlepszy terminal płatniczy” itd.) poprzez tworzenie i publikację filmów o płatnościach bezgotówkowych na kanale YouTube.

W tamtym czasie w polskiej części serwisu YouTube było bardzo mało filmów na temat obsługi terminali i płatności bezgotówkowych. Większość z nich nie była najlepszej jakości. W związku z tym nie przyciągały tłumu widzów. Mimo to raz na jakiś czas pojawił się film, który zdobywał kilka tysięcy odsłon. Był to dla nas najlepszy dowód na to, że ludzie szukają tego rodzaju treści, ale rzadko udaje im się trafić na wartościowy materiał, odpowiadający na ich pytania. YouTube jest drugą po Google najpopularniejszą wyszukiwarką treści. Filmy z tej platformy pozycjonują się wysoko i stanowią naturalną odpowiedź Google na zapytania internautów. Naturalnym wyborem było zatem sięgnięcie po te frazy przy pomocy materiałów wideo, aby w ciągu kilku miesięcy osiągnąć wysokie wyniki wyszukiwania.

 

Siła w wiarygodności

W ten sposób stworzyliśmy niezależny kanał na YouTube „Polak płaci”, poświęcony tematowi terminali płatniczych i płatności bezgotówkowych. W regularnych odstępach czasu opublikowaliśmy na nim kilkanaście, maksymalnie kilkuminutowych filmów o prostym i praktycznym przekazie. Serię zaadresowaliśmy do właścicieli małych sklepów, punktów usługowych i lokali gastronomicznych, szczególnie spoza wielkich miast. W każdym z materiałów wideo prowadząca kanał odpowiadała na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące terminali lub krok po kroku pokazywała, jak wykonać określoną czynność związaną z obsługą urządzenia: jak zmienić rolkę w terminalu, jak podłączyć terminal, co zrobić w przypadku awarii lub jak wypłacić gotówkę z terminala. Filmy zdobyły sporą popularność w grupie docelowej. Pod materiałami niejednokrotnie wywiązywały się dyskusje na temat omawianych zagadnień i rozwiązań. Wszystkie wideo opublikowane na kanale „Polak płaci” łącznie mają w trakcie pisania tego teksu już ponad 103 tys. wyświetleń. A najpopularniejsze z nich – 61 tys. odsłon przy czysto organicznym wzroście.

Niezależność kanału zwiększa jego wiarygodność i przyciąga więcej widzów. Jednocześnie umożliwia dyskretny product placement poszczególnych firm z branży finansowo-bankowej, fintechowej czy technologicznej. My potraktowaliśmy ten rodzaj komunikacji jako eksperyment w sieci. Sprawdzaliśmy, jakie opisy podnoszą oglądalność, które frazy zwiększają klikalność, analizowaliśmy za pomocą odpowiednich aplikacji podobne działania konkurencji, aby poznać popularne tagi. Dzięki temu udało nam się wypracować sposób tworzenia contentu wideo, który w krótkim czasie dobrze pozycjonuje się w drugiej najpopularniejszej wyszukiwarce.

Projekt „Polak płaci” do dziś wspiera działania wizerunkowe First Data Polcard i skutecznie przekierowuje ruch z serwisu YouTube na podstrony marki.

Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób uruchomić kanał dla swojej marki, skorzystaj z naszego doświadczenia.