Budowanie i wzmacnianie marki eksperckiej w projekcie Laboratorium Przyszłości

First Data

Budowanie i wzmacnianie marki eksperckiej w projekcie Laboratorium Przyszłości

W jaki sposób firmy B2B mogą skuteczniej docierać do klientów, wzmacniać z nimi relacje, inspirować i – dzięki temu – sprzedawać więcej? Jednym z działań, które przyniosły naszemu klientowi konkretne efekty w każdym z tych obszarów była organizacja wydarzenia branżowego w formule konferencji i następujące po niej działania content marketingowe. Skupiając się na przyszłości, czyli inspirowaniu, kreowaniu trendów z perspektywy eksperckiej, a nie treściach sprzedażowych, firma zmieniła swój wizerunek z dostawcy rozwiązań na partnera biznesowego i doradcę. A to otworzyło przed nią zupełnie nowe możliwości rozwoju biznesu. Przeczytaj, jak jej w tym pomogliśmy.

 

Wyzwanie: Jak zwiększyć sprzedaż i wzmocnić markę firmy świadczącej usługi B2B w branży finansowej?

Proces sprzedażowy na rynku B2B możemy określić jako wymagający. Po pierwsze – jest długi i rozproszony po stronie klienta, gdyż biorą w nim udział różne persony zakupowe albo wręcz całe komitety. Po drugie – oferowane rozwiązania, usprawniające funkcjonowanie biznesu klienta są mało widoczne lub wysoce specjalistyczne i trudne do zrozumienia. I przez to mogą umykać percepcji. Po trzecie – zakup innowacji wymaga dużej zmiany wewnątrz organizacji (narzędzi, procesów i zasobów) po stronie klienta. Po czwarte – osoby podejmujące decyzje potrzebują wiarygodnego dowodu, że dane rozwiązanie jest dobre. Wniosek? Potrzebne są sprytne, innowacyjne, nietypowe metody na zwrócenie uwagi na firmę dostarczającą rozwiązania B2B i jej ofertę. Nasz klient, First Data Polska, dostrzegł szansę w takim rozwiązaniu. Zastanawiał się jednak, w jaki sposób zainteresować swoich klientów i partnerów biznesowych. Co może zainspirować sektor bankowy? Jak w naturalny sposób stać się partnerem do rozmów o branży? Którą drogą dotrzeć do osób decyzyjnych w firmie?

 

Rozwiązanie: Zaangażowanie obecnych i potencjalnych klientów w rozmowy o branży, marce i usługach firmy

W odpowiedzi na te pytania powstało coroczne wydarzenie: Laboratorium Przyszłości First Data Polska, angażujące we wspólny projekt ponad 100 przedstawicieli kluczowych i potencjalnych klientów First Data z sektora bankowego. W wielu przypadkach są to eksperci z konkurujących ze sobą instytucji. Laboratorium jest wydarzeniem, które zainicjowano w celu prowadzenia otwartych spotkań́ i rozmów, podczas których rodzą̨ się̨ nowe pomysły na rozwój branży finansowej, rozkładane następnie na czynniki pierwsze i analizowane pod kątem powodzenia we wdrażaniu. Całodniowa konferencja łączy wystąpienia, prezentacje i warsztaty. Jej uczestnicy wspólnie pracują nad zidentyfikowaniem rozwiązań, które pobudzą rozwój branży bankowej i płatniczej w bliskiej oraz dalekiej przyszłości. Co roku gośćmi Laboratorium są światowej klasy autorytety i eksperci zajmujący się badaniem przyszłości, pracujący nad wynalazkami i zajmujący się tworzeniem długofalowych strategii. Dotychczasowe edycje Laboratorium Przyszłości gościły m.in. Marie-Astrid Michel, zarządzającą w Google, dr Aleksandrę Przegalińską z Massachusetts Institute of Technology, która pracuje nad zastosowaniem sztucznej inteligencji oraz dr. Jakuba Górkę z Uniwersytetu Warszawskiego, polski autorytet w zakresie płatności bezgotówkowych. Nad merytoryczną warstwą wydarzenia czuwają eksperci z 4CF, firmy zajmującej się foresightem strategicznym.

Business Edge pracuje nad stroną wizualną i komunikacyjną Laboratorium Przyszłości. Przygotowujemy zapowiedzi, wpisy do mediów społecznościowych, przeprowadzamy działania content PR przed i po wydarzeniu, pomagamy przy realizacji filmów, dystrybuujemy treści. Opracowujemy również key visuale i zapewniamy oprawę graficzną, która wpisuje się w futurystyczną atmosferę wydarzenia i koresponduje z tematyką danej edycji. Za każdym razem poszukujemy nowych motywów i technologii.

Jako że w Laboratorium dyskutuje się o przyszłości płatności bezgotówkowych, na potrzeby konferencji przygotowaliśmy m.in. animowane tło z oczami postaci znanych z banknotów, które z zaciekawieniem, ale i pewnym niepokojem śledzą dynamicznie rozwijający się świat płatności bezgotówkowych. Prelegenci często spontanicznie nawiązują w opowieści do tego obrazu. Podobnie zresztą jest z kosmiczną czołówką, wbijającą w fotel niczym najnowsza produkcja science-fiction czy filmami opracowanymi w rozszerzonej rzeczywistości. Te elementy graficzne tworzą aurę Laboratorium, która jest podtrzymywana przez zaplanowane działania komunikacyjne.

 

Wdrożenie: Długofalowe wykorzystanie idei powstałych podczas Laboratorium Przyszłości w działaniach content marketingowych

Pomimo że samo wydarzenie trwa jeden dzień, to jego moc zasila marketing na cały rok. Wyniki mini badań przeprowadzanych podczas konferencji, seminariów, warsztatów, powstałe idee i prelekcje gości stanowią punkt wyjściowy do raportu z wydarzenia. Materiał zostaje wypuszczony kilka miesięcy później. Raport, w którego tworzenie jesteśmy zaangażowani, jest równocześnie narzędziem sprzedażowym. Do komentowania poszczególnych rozdziałów zapraszani są partnerzy First Data Polska. Natomiast elementy raportu, filmy z Laboratorium dystrybuowane są w różnych kanałach, podtrzymując zainteresowanie branży między kolejnymi edycjami wydarzenia.

Przygotowanie takiej publikacji, tworzenie treści, które mają się w niej znaleźć to proces, dzięki któremu można podtrzymać i rozwinąć relację z partnerami. W publikacji można zamieścić nie tylko przebieg wydarzenia i relacje uczestników, lecz także komentarze ekspertów, analizy rynkowe, dodatkowe artykuły poszerzające temat i pozyskane po to, aby stworzyć wartościową dla branży, inspirującą i wiarygodną publikację, funkcjonującą niezależnie od Laboratorium Przyszłości.

Czy sam raport sprzedaje? To materiał realizowany na wczesnym etapie zainteresowania klienta po to, żeby inspirować i wzmacniać markę ekspercką First Data Polska. Tworzy atmosferę, która pozwala utrzymać zainteresowanie, utwierdzić przekonanie o dobrym wyborze i zyskać dodatkowe argumenty do rozmowy w komitecie zakupowym. Nie do przecenienia jest również kwestia doboru oprawy graficznej projektu, czyli jego design. Prestiżowa, wysoce wartościowa publikacja powinna nie tylko dawać do myślenia, jeśli chodzi o treść, lecz także przecierać szlaki nowoczesnym trendom estetycznym, by nie zdezaktualizowała się po paru latach. Raport podsumowujący wydarzenie i poszerzający jego perspektywy jest rozsyłany wszystkim uczestnikom, gościom, autorom oraz mediom. Organizowana jest również premiera publikacji, np. podczas ogólnobranżowego wydarzenia, na którym zgromadzeni goście stanowią jednocześnie grupę docelową. W ten sposób raport pomaga budować pozycję rynkową First Data Polska, a jego publikacja to kolejna okazja do nawiązania dialogu z klientami i ważnymi z punktu widzenia firmy uczestnikami rynku. A także możliwość podniesienia zainteresowania mediów branżowych i trafienia z przekazem do szerszego grona.

 

Efekt: Transformacja z dostawcy usług płatności do partnera w tworzeniu rozwiązań bezgotówkowych

Laboratorium Przyszłości wraz z raportem wydawanym kilka miesięcy po wydarzeniu stało się kluczowym elementem strategii biznesowej First Data Polska w branży bankowej. Kompetencje ekspertów firmy i zaproszonych gości oraz unikalna formuła wydarzenia stanowią inspirację do tworzenia innowacji na rynku płatności bezgotówkowych. W ten sposób nasz klient wzmacnia swoje relacje z kluczowymi partnerami i zdobywa nowych, inspiruje partnerów, identyfikuje obszary współpracy i promuje swój wizerunek jako wiodącego dostawcy innowacyjnych rozwiązań płatniczych oraz wiarygodnego doradcy biznesowego. Równocześnie wykorzystuje ten potencjał do działań content marketingowych i generowania leadów.

Szukasz rozwiązań, które pomogą przyciągnąć uwagę klientów do Twoich produktów za pomocą innowacyjnych rozwiązań? Zobacz, jak możemy Ci pomóc