Business Edge | 10 elementów strategii content marketingowej B2B
Większość firm wciąż nie ma strategii content marketingowej. Na tym można zbudować swoją przewagę konkurencyjną w tym obszarze działalności firmy.
strategia content marketingowa B2B, narzędzia content marketingu, blog, infografika, ROI, wskaźniki marketingowe, persony zakupowe, badania content marketingowe, content marketing B2B, persony zakupowe, Forrester
15838
post-template-default,single,single-post,postid-15838,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

17 Oct 10 elementów strategii content marketingowej B2B

Konkurencja rośnie. Nie ominęła rynku treści. Szansą na odniesienie na nim sukcesu jest stworzenie strategii content marketingowej. Wiele firm jeszcze jej nie ma.

Według polskich i amerykańskich badań większość firm nie ma spisanej strategii content marketingowej B2B. Zastanawia więc, skąd czerpią wiedzę na temat skuteczności swoich działań w tym obszarze. Być może wciąż żyją w przekonaniu, że marketing jest niemierzalny. W przypadku content marketingu takie myślenie jest nieuzasadnione. Żeby jednak wiedzieć, co się mierzy, trzeba znać cel i określić strategię jego osiągnięcia.

Cel content marketingu B2B

Jaki cel przyświeca B2B? Przede wszystkim jest nim sprzedaż produktu klientowi biznesowemu. Gdzie potencjalny odbiorca szuka informacji na temat rozwiązań dla swojej firmy? W prasie branżowej, na targach i konferencjach, ale przede wszystkim w sieci. Czego chce się dowiedzieć klient? Konkretów, które pozwolą mu uzasadnić podjęcie decyzji o kupnie. Czego oczekuje po dokonaniu zakupu? W przypadku B2B utrzymania relacji – zarówno w sferze obsługi, jak i dodatkowych informacji, które mogą wspomóc rozwój jego biznesu. Z tego wynika, że działania content marketingowe B2B mają trzy podstawowe cele:

  • wsparcie sprzedaży – generowanie leadów
  • wzmocnienie relacji z obecnymi klientami
  • budowanie eksperckiego wizerunku firmy


Jak osiągnąć cel?

Tajemnicą poliszynela w biznesie jest, że osiągnięcie celów zależy od właściwej analizy i planowania, czyli strategii. W przypadku działań marketingowych, w tym content marketingowych, dobrym punktem wyjścia jest poznanie swoich odbiorców poprzez identyfikację ich potrzeb informacyjnych oraz preferencji zakupowych. Do tego służą persony zakupowe. Kiedy zrozumiemy swoich odbiorców, przychodzi czas na jedną z najtrudniejszych decyzji, stanowiącą sedno content marketingu, czyli stworzenie historii i treści, które w nieinwazyjny sposób przedstawią korzyści, jakie płyną z inwestycji w dany produkt. Mogą to być np. materiały inspirujące i informacyjne pisane z perspektywy klienta.

Ich formę często determinują narzędzia content marketingowe. Jednymi z najpopularniejszych są blog, white paper, e-book, infografika, case study czy wideo. Ostatecznie jednak sukces kreacji zależy w dużej mierze od dystrybucji. Dlatego zachęcamy do dostosowania treści do wielu formatów i publikacji w co najmniej kilku kanałach. Każdy z nich ma swoje wskaźniki, które należy ujednolicić i sprowadzić do ROI. Poniżej przedstawiamy uproszczony schemat strategii content marketingowej.

10 elementów strategii content marketingowej B2B

  1. Przeprowadź audyt działalności sprzedażowo-marketingowej pod kątem wypracowania i dostosowania treści content marketingowych do nabywców
  2. Określ persony zakupowe
  3. Zdefiniuj treści wiążące cele biznesowe firmy i oczekiwania odbiorców
  4. Wybierz formaty i kanały dystrybucji treści
  5. Stwórz historię i treści
  6. Określ wskaźniki mierzące efektywność działań, najlepiej w formie ROI
  7. Ułóż harmonogram publikacji
  8. Publikuj regularnie
  9. Monitoruj efekty content marketingu i reaguj na trendy wynikające ze wskaźników
  10. Śledź na bieżąco zmiany wymogów związanych z treścią i możliwości pomiarów zachodzące w kanałach dystrybucji treści

Tę listę można rozbudowywać, modyfikować, zmieniać kolejność niektórych działań.

Po co budować strategię content marketingową?

Strategię trzeba mieć, żeby wiedzieć, co się robi i czy działania content marketingowe przynoszą jakikolwiek skutek. W świetle wspomnianych na początku raportów jest to także możliwość wypracowania przewagi konkurencyjnej. Strategia content marketingowa jest również dobrym posunięciem w kontekście zachodzących zmian rynkowych. Według badania Forrestera amerykańskie firmy już obecnie nie zawsze chcą kontaktować się ze sprzedawcą w celu zakupu produktu B2B. Podobnie jak w B2C – pragną korzystać z rozwiązań omnichannelowych, czyli mieć wybór. Jeśli więc produkty są nabywane z pominięciem działu sprzedaży, to czym, jeśli nie treściami, przekonać do ich zakupu? A jak sobie poradzić z ich nadpodażą? Temu ma właśnie służyć strategia content marketingowa.